Мета статті: визначити особливості розвитку загальної і спеціальної спритності учнів 13-14 років у процесі позакласних занять з волейболу. Методологія процесу розвитку спритності учнів середнього шкільного віку в процесі занять волейболом базується на методичних особливостях впровадження комплексності і різноманітності засобів, поступове збільшення складності і варіативності умов виконання вправ, індивідуалізації навчально-тренувального процесу, використання ігрових методів, педагогічного контролю за рівнем прояву показників. Наукова новизна полягає у визначенні даних про динаміку розвитку загальної і спеціальної спритності учнів 13-14 років за результатами етапного педагогічного контролю, результати якого дозволяють визначати ефективність впроваджених засобів, процентні прирости, надійність рухових тестів, їх ранги в загальній кореляційній дисперсії та прогнозовані параметри змін. Висновок. Результати педагогічного експерименту свідчать про те, що середній процентний приріст показників спритності за результатами педагогічного експерименту становив 28,17%, надійність більшості тестів знаходилася в межах r=0,865-0,964.
The purpose of the article: to determine the specifics of the development of general and special dexterity of students aged 13-14 years in the process of extracurricular volleyball lessons. The methodology of the process of developing the dexterity of middle school students during volleyball lessons is based on the methodological features of the implementation of the complexity and variety of tools, the gradual increase in the complexity and variability of the conditions for performing exercises, the individualization of the educational and training process, the use of game methods, and pedagogical control over the level of performance of indicators. The scientific novelty consists in the determination of data on the dynamics of the development of general and special dexterity of students aged 13-14 years based on the results of staged pedagogical control, the results of which allow determining the effectiveness of the implemented means, percentage increases, reliability of motor tests, their ranks in the general correlation variance and predicted parameters of changes. Conclusion. The results of the pedagogical experiment indicate that the average percentage increase in dexterity indicators according to the results of the pedagogical experiment is 28,17%, the reliability of most tests was within r=0,865-0,964.