Окреслена актуальність візуальної комунікації в умовах сучасного цифрового суспільства, розвиток якої пов'язаний з культурним контекстом та соціально-культурними правилами. Наголошено на тісному взаємозв’язку якості підготовки фахівців з дизайну комунікацій з використанням сучасних технологій. Для порівняння виокремлено досвід Китаю і Великобританії у підготовці фахівців комунікативного дизайну, щоб знайти спільні проблеми, виокремити найкращі практики для адаптації в Україні. Наведено приклад методики роботи з соціально-культурним контекстом і творенням смислу.
The relevance of visual communication in the conditions of modern digital society is outlined, the development of which is related to the cultural context and socio-cultural rules. Emphasis is placed on the close relationship between the quality of training of communication design specialists and the use of modern technologies. For comparison, the experience of China and Great Britain in the training of communication design specialists is singled out in order to find common problems, to single out the best practices for adaptation in Ukraine. An example of the methodology of working with the socio-cultural context and creation of meaning is given.