Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Відображення національної ідентичності у жанрі кантати на зламі ХХ - ХХI століть (на прикладі кантати Григорія Верети "Кобзарева пісня")

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Якимчук, С. Н.
dc.contributor.author Гапич, М. О.
dc.date.accessioned 2024-06-21T13:06:12Z
dc.date.available 2024-06-21T13:06:12Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Якимчук, С. Н. Відображення національної ідентичності у жанрі кантати на зламі ХХ - ХХI століть (на прикладі кантати Григорія Верети "Кобзарева пісня") / С. Н. Якимчук, М. О. Гапич // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 97. – С. 168-172. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45561
dc.description.abstract У статті розкрито становлення та розвиток жанру української кантати з другої половини XIX століття і до сьогодення. Розквіт жанру кантати пов’язаний з творчістю видатного українського композитора-класика М. Лисенка. Його послідовниками у цій сфері були Д. Січинський, К. Стеценко, С. Людкевич, Й. Кишакевич, Л. Ревуцький, А. Штогаренко та інші. Вони створили нові різновиди кантат, зокрема, прославна кантата, кантата-поема, кантата наближена до ораторії, хорова кантата, тобто окреслили нові напрями і тенденції її розвитку. У другій половині ХХ століття спостерігається постійне розширення тематики кантат, де композитори експериментують з різноманітними стилістичними підходами щодо гармонії, ритму, тональних змін, нового музичного письма. Але національна тематика попередників не втрачає своєї актуальності в сучасній українській кантатній творчості – це твори М. Скорика, Л. Дичко, Б. Фільц, Є. Станковича, І. Карабиця, Г. Верети, що звернені до історичних подій, національних символів і цінностей. У статті особливу увагу зосереджуємо на аналізі кантати «Кобзарева пісня», автором якої є композитор Г. Верета. Зокрема, висвітлюємо характерні ознаки та особливості кантатного жанру у контексті відображення національної ідеї та аналізуємо музичні та текстові особливості кантати «Кобзарева пісня» Г. Верети. Даний музичний твір не втрачає своєї актуальності, тому що відображає теми, які близькі нашому народу в сьогоденні – боротьбі проти загарбників за незалежність України. Розкрито тематику та ідею твору, стилістичні та жанрові ознаки, виразові засоби. Кантата «Кобзарева пісня» складає в поєднанні з прологом п’ять контрастних частин, об’єднаних втіленням ідеї національної ідентичності, що формує важливість української культури та спадщини для майбутніх поколінь. Кантата написана для солістів та мішаного хору в супроводі симфонічного оркестру. Образний зміст кантати містить широкий спектр почуттів. Яскравий опис мирної ночі та пісні кобзаря, що закликає козаків повернутися для захисту рідної землі від татарської орди, смерть кобзаря, битва козаків та урочисто-трагічний переможний марш козаків. Образ кобзаря сильний, пророчий, що підкреслює наступну ідею «доки пісня не загине – козаків не вбити». Оркестровий супровід вносить свої особливості у звучання хору, розширює образну сферу кантати, а наявність солістів підкреслює її драматичність. Отже, кантата «Кобзарева пісня» Г. Верети є втіленням ідеї національної ідентичності. Через використання української фольклорної та історичної тематики, кантата надає слухачам можливість пережити національну гордість за козаків у боротьбі за незалежність України. uk
dc.description.abstract The article reveals the formation and development of the Ukrainian cantata genre from the second half of the 19th century to the present day. The flourishing of the cantata genre is connected with the work of the outstanding Ukrainian classical composer M. Lysenko. His followers in this field were D. Sichynskyi, K. Stetsenko, S. Lyudkevich, Y. Kishakevich, L. Revutskyi, A. Shtogarenko and others. They created new types of cantatas, in particular, a famous cantata, a cantata-poem, a cantata close to an oratorio, a choral cantata, that is, they outlined new directions and trends in its development. In the second half of the 20th century, there was a constant expansion of the theme of cantatas, where composers experiment with various stylistic approaches to harmony, rhythm, tonal changes, and new musical writing. But the national theme of the predecessors does not lose its relevance in modern Ukrainian cantata works – these are the works of M. Skoryk, L. Dychko, B. Filts, E. Stankovych, I. Karabyts, H. Vereta, which are addressed to historical events, national symbols and values. In the article, we focus special attention on the analysis of the cantata «Kobzar's Song», the author of which is the composer H. Vereta. This piece of music does not lose its relevance, because it reflects topics that are close to our people today – the struggle against invaders for the independence of Ukraine. The theme and idea of the work, stylistic and genre features, means of expression are disclosed. The purpose of the article is to highlight the characteristic features and features of the cantata genre in the context of reflecting the national idea, as well as to analyze the musical and textual features of the cantata «Kobzar's Song» by the composer H. Vereta. The cantata «Kobzar's Song» in combination with the prologue consists of five contrasting parts, united by the embodiment of the idea of national identity, which forms the importance of Ukrainian culture and heritage for future generations. The cantata is written for soloists and a mixed choir accompanied by a symphony orchestra. The figurative content of the cantata contains a wide range of feelings and a vivid description of a peaceful night and the song of the kobzar, who calls on the Cos-sacks to return to protect their homeland from the Tatar horde, the death of the kobzar, the battle of the Cossacks and the solemn and tragic victory march of the Cossacks. The image of the kobzar is strong, prophetic, which emphasizes the following idea "until the song dies – the Cossacks cannot be killed." The orchestral accompaniment brings its own peculiarities to the sound of the choir, expands the cantata's imaginative sphere, and the presence of soloists emphasizes its drama. So, the cantata «Kobzar's Song» by H. Vereta is the embodiment of the idea of national identity. Through the use of Ukrainian folklore and historical themes, the cantata gives listeners the opportunity to experience national pride for the Cossacks in the struggle for Ukraine's independence. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject жанр кантати uk
dc.subject хорова музика uk
dc.subject українські композитори uk
dc.subject національна ідентичність uk
dc.subject cantata genre uk
dc.subject choral music uk
dc.subject Ukrainian composers uk
dc.subject national identity uk
dc.title Відображення національної ідентичності у жанрі кантати на зламі ХХ - ХХI століть (на прикладі кантати Григорія Верети "Кобзарева пісня") uk
dc.title.alternative Representation of national identity in the cantata genre at the turn of the 20th - 21st century (on the example of Hryhoriya Vereta's cantata "Kobzar's song") uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 784.5.03(477):130.2(477)
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2024.97.35


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу