Сучасна система вищої військової освіти функціонує у нових соціально-політичних умовах, які визначають не лише шляхи та напрями її розвитку, але й актуалізують безпосередньо пов’язані з цими проблемами. Вдосконалення англомовної підготовки курсантів в умовах вищого військового навчального закладу зумовлене багатьма чинниками, серед яких важливим є мотивація навчально-пізнавальної діяльності, яка, як доведено численними дослідженнями, є значущим фактором впливу на успішність освітнього процесу в цілому та має прямий вплив на ефективність навчальної діяльності того, хто навчається. Наявний стан сформованості навчально-пізнавальної та професійної мотивації курсантів ХНУПС не відповідає високими вимогами як до якості навчання у військовому виші в цілому, так і до рівня сформованості їх англомовної професійної компетентності зокрема. Пошук комплексу заходів, спрямованих на вирішення цього завдання, вбачається нагальною проблемою кафедри. У статті досліджується поняття мотиву й мотивації, їх психологічна природа, наведено аналіз внутрішніх та зовнішніх мотивів як основи формування позитивної мотивації курсанта, показано процес трансформації навчально-пізнавальних мотивів у професійну мотивацію. Проаналізовано принципи, реалізація яких є основою формування оптимальної структури навчальних мотивів. Доведено, що професійна мотивація є вищим ступенем сформованості навчальної мотивації. Окреслено критерії сформованості мотивів навчально-пізнавальної діяльності та визначено педагогічні умови, які ефективно, взаємопов’язано та комплексно сприяють формуванню позитивної мотивації, а саме: проведено аналіз впливу технологій проблемного навчання та активних методів навчання на процес формування та розвиток навчально-професійної мотивації, наголошено на значущості інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) як мотиваційного стимулу та наведено практичні поради щодо їх застосування. Досліджено вплив особистості викладача та його педагогічної майстерності на формування високої мотивації до вивчення авіаційної англійської мови.
Current system of higher military education functions in new political-/social conditions which not only define the ways and directions of the development of the educational system, but also actualize the related problems. Improvement of cadets’ foreign language training at a higher military institution may be influenced by a number of factors, motivation being one of the most important ones. As it has been proved by numerous researches, motivation has a substantial impact on the success of the educational process as a whole, and directly enhances learners’ progress. The current level of educational and professional motivation of the cadets of Kharkiv National Air Force University does not meet the requirements neither of the quality of education at a military higher educational institution as a whole, nor of the level of cadets’ professional communicative competence in English. The department faces the pressing issue of seeking a complex of measures aimed at solving the above-stated problem. The article studies the concept of motives and motivation, their psychological nature and types, analyzes inherent and outer motivation as the basis of forming cadets’ positive motivation, provides the insight in the process of educational motivation being transformed into professional one. Educational principles which are the basis of forming optimal educational motivation structure have been studied. It has been proved that professional motivation is the highest level of integral educational motivation. The article defines the criteria of forming educational motivation and suggests pedagogical conditions which are meant to provide effective and multisided approach to the process of forming cadets’ motivation. The pedagogical technologies of problem-based learning and active learning methods have been analyzed in terms of their ability to enhance motivation as well as a great potential of computer-assisted learning in this domain has been proved. The article emphasizes the issue of a teacher’s personality and professionalism as significant factors in building-up learners’ motivation.