У статті здійснено аналіз особливостей реформування освітньої системи Нідерландів. Зазначено, що система освіти в Нідерландах характеризується демократичністю, відкритістю, доступністю, новаторством і складається із дошкільної освіти (центри піклування за дітьми, дитячі садки, приватні міні-дитячі садки в гостинній сім’ї); шкільної / середньої освіти: початкова шкільна освіта у віці 4-12 років; повна середня освіта у віці 12-18 років; вищої освіти (університети, політехнічні заклади вищої освіти та інститути міжнародної освіти). Акцентовано увагу на тому, що дипломи всіх нідерландських університетів мають однакову цінність і визнаються іншими країнами, а ключовою особливістю професійної підготовки в університетах і вищих професійних закладах освіти Нідерландів є залучення студентів до проведення наукових досліджень. Зазначено, що організація професійної підготовки фахівців в університетах Нідерландів відбувається під впливом важливих перетворень, пов’язаних із Болонським процесом. Важливе значення для постійного вдосконалення професійної підготовки у сучасних університетах Нідерландів відіграє Голландсько-фламандська організація з акредитації. Зазначено, що Нідерланди є світовим лідером щодо розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено, що для системи освіти Нідерландів характерними є такі особливості, як: широка академічна свобода, багатоступенева модель педагогічної освіти, зокрема існує широкий спектр програм: Bachelors Programmes (з одержанням ступеня бакалавра); Master Programmes (з одержанням ступеня магістра); Doctorate (Ph) Programmes (наукова праця над докторською дисертацією) тощо; академічна гнучкість у виборі предметів; висока якість підготовки педагогічних кадрів, яка відповідає кращим світовим стандартам; система освіти децентралізована; цифровізація освітнього середовища (Studielink, Canvas); значна увага приділяється вивченню іноземних мов; можливість опанувати кілька спеціальностей; досконала система освітніх реєстрів; гарантування студентам можливості продовжити підготовку після отримання ступеню бакалавра шляхом пропонування їм магістерських програм без вступних випробувань, фокусування на вивченні фахових предметів; можливість вибору напряму професійної підготовки (наукова чи практична), вибір змісту навчальної програми; поєднання навчальної та науково-дослідної діяльності, цільова грантова державна фінансова підтримка професійної підготовки тощо.
The article analyzes the features of reforming the educational system of the Netherlands. It is noted that the education system in the Netherlands is characterized by democracy, openness, accessibility, innovation and consists of preschool education (child care centers, kindergartens, private mini-kindergartens in a host family); school / secondary education: primary school education at the age of 4-12; complete secondary education at the age of 12-18 in three types of schools (universities, polytechnic institutions of higher education and institutes of international education). Attention is focused on the fact that the diplomas of all Dutch universities have the same value and are recognized by other countries, and the key feature of professional training in universities and higher professional educational institutions in the Netherlands is the involvement of students in conducting scientific research. It is noted that the organization of professional training of specialists in the universities of the Netherlands is under the influence of important transformations related to the Bologna process. The Dutch-Flemish Accreditation Organization plays an important role in the continuous improvement of professional training in modern universities in the Nether-lands. It is noted that the Netherlands is a world leader in the development of information and communication technologies. It was determined that the following features are characteristic of the education system of the Netherlands: wide academic freedom, a multi-level model of pedagogical education, in particular, there is a wide range of programs: Bachelors Programs (with a bachelor's degree); Master Programs (with master's degree); Doctorate (Ph) Programs (scientific work on a doctoral dissertation), etc.; academic flexibility in choosing subjects; high quality of training of pedagogical personnel, which meets the best international standards; the education system is decentralized; digitization of the educational environment (Studielink, Canvas); considerable attention is paid to the study of foreign languages; the opportunity to master several specialties; perfect system of educational registers; guaranteeing students the opportunity to continue their training after obtaining a bachelor's degree by offering them master's programs without entrance exams, focusing on the study of professional subjects; the possibility of choosing the direction of professional training (scientific or practical), choosing the content of the educational program; combination of educational and research activities, targeted grant state financial support for professional training, etc.