У статті розглядається система неперервної дизайн-освіти Великобританії, як одна з найкращих у світі, напрацювання якої можуть бути імплементовані в дизайн-освіту України, яка потребує модернізації. В ній зазначається, що система дизайн-освіти Британії вирізняється більшою структуризацією ніж американська і її особливістю є не тільки те, що вона потужно підтримується державою, а і безпосередньо регулюється нею. На функціонування дизайн-освіти має значний вплив Рада дизайну при уряді країни. Дизайн-освіта є неперервною ланкою всієї системи освіти Британії, від дошкільного виховання, початкової школи, вищої школи, аспірантури і курсів підвищення кваліфікації дипломованих дизайнерів та включена у розвиток національної культури. На початковому (5–11 років), середньому (11–16 років) рівнях освіти ключову роль відіграє предмет «дизайн та технології», який інтегрує знання з інших навчальних предметів. Він є одним із двох елементів базової предметної галузі «Технології», де другим компонентом є інформаційні технології. Після закінчення обов'язкової середньої освіти, у 16-річному віці, більшість учнів продовжують навчання в спеціалізованих середніх школах вподовж наступних двох років, в яких серед існуючих десяти основних профілів передбачений «технології» (Technology), де обдаровані діти можуть продовжувати навчатись дизайну і технологій. В подальшому здобувачі освіти можуть продовжити своє навчання дизайну у вищих навчальних закладах, після закінчення яких забезпечуються сприятливі умови для початку професійної діяльності випускників (надання стипендій, грантів, створення бізнес-інкубаторів для молодих дизайнерів та інженерів тощо). Основними формами і методами професійної підготовки майбутніх дизайнерів у вищих навчальних закладах Великої Британії залишається навчання в студіях на основі методів проєктів і на власному досвіді. Завершальним етапом неперервної дизайн-освіти Британії є університети третього віку, котрі працюють за принципом самоорганізації, що може бути запозичено українською неперервною системою дизайн-освіти, як елемент освіти дорослих.
The article examines the system of continuous design education in Great Britain as one of the best in the world, the achievements of which can be implemented in the design education of Ukraine, which needs modernization. It states that the design education system in Britain is more structured than the American one, and its feature is not only that it is strongly supported by the state, but also directly regulated by it. The Design Council under the government of the country has a significant influence on the functioning of design education. Design education is a continuous link of the entire education system of Britain, from pre-school education, primary school, higher school, postgraduate studies and advanced training courses for certified designers and is included in the development of national culture. At the primary (5-11 years old), secondary (11-16 years old) levels of education, the subject «design and technology» plays a key role, which integrates knowledge from other educational subjects. It is one of the two elements of the basic subject area «Technology», the second component being information technology. After completing compulsory secondary education, at the age of 16, most students continue their studies in specialized secondary schools for the next two years, in which, among the existing ten main profiles, technology is provided, where gifted children can continue to study design and technology. In the future, students can continue their design studies in higher educational institutions, after which favorable conditions are provided for starting the professional activities of graduates (granting of scholarships, grants, creation of business incubators for young designers and engineers, etc.). The main forms and methods of professional training of future designers in higher educational institutions of Great Britain remain study in studios based on project methods and personal experience. The final stage of continuous design education in Britain are universities of the third age, which work according to the principle of self-organization, which can be borrowed from the Ukrainian continuous design education system as an element of adult education.