У статті здійснено комплексний аналіз української музики епохи бароко, що припадає на ХVІІ – першу половину ХVІІІ століття. Дослідження полягає у вивченні трансформацій церковного та народного музичних жанрів під впливом історичних подій – національної революції та утворення власної української держави – Війська Запорозького.У цей час українська музична культура розвивається в дусі європейських традицій: відбувається поширення партесного (багатоголосного) співу, завдяки хорам православних братств; формування власного народного епосу у вигляді історичних пісень та дум; поява шкільних театрів. Українська музика епохи бароко була відчутно пов’язана з православною церковною традицією. Це проявлялося у створенні величних хорових композицій для богослужінь, які відображали духовність та релігійну глибину.Розвивається інструментальне мистецтво – кобзарство, яке зародилося у ХVIстолітті, в епоху Бароко переживає свій розквіт. У другій половині ХVIІ століття кобзарі, лірники та бандуристи оспівують козацькі звитяги, сприяють піднесенню народного духу та поширенню ідеї спільності. Музиканти об’єднувалися в цехи,роль яких полягала у забезпеченні музичним супроводом різного роду дійств – від культурно-розважальних до службово-церемоційних. Навколо цехів збирались талановиті музиканти та виконавці, які створювали новий репертуар, ділилися досвідом та навчали музичному мистецтву, виконуючи функцію освітнього осередку.Епоха бароко залишила значний слід в історії та вплинула на подальший культурний розвиток не лише українських земель, але і сусіднього Московського царства. Через українських композиторів, бандуристів, регентів та інших митців Московія переймала європейський музичний спадок.Автори статті приходять до висновку, що у епоху бароко відбуваються докорінні змінив українській музиці, які були спричинені історичними подіями. Основними векторами, навколо яких відбувалося формування культури бароко, в тому числі музичної, були козацтво та православ’я.
The article presents a comprehensive analysis of Ukrainian music of the Baroque era, which dates back to the 17th – the first half of the 18th century. The research consists in the study of the transformations of church and folk music genres under the influence of historical events – the national liberation revolution and the formation of its own Ukrainian Cossack State. At this time, Ukrainian musical culture was developing in the spirit of European traditions: partes (polyphonic) singing was spreading, thanks to the choirs of Orthodox brotherhoods; the formation of its own folk epic in the form of historical songs and dumas; and the emergence of school theaters. Ukrainian music of the Baroque period was strongly connected with the Orthodox church tradition. It was manifested in the creation of majestic choral compositions for worship that reflected spirituality and religious depth. Kobzar art, which originated in the 16th century, flourished in the Baroque era. In the second half of the 17th century, kobzars, lyre players, and bandurists sang the praises of Cossack victories, contributed to the rise of the national spirit and spread the idea of community. Musicians were united in workshops whose role was to provide musical accompaniment for various kinds of events, from cultural and entertainment to official and ceremonial ones. Talented musicians and performers gathered around the workshops to create new repertoire, share their experience, and teach music, serving as an educational center.