Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Зміст музично-інтонаційного мовлення у виконанні творів майбутніми вчителями музичного мистецтва

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Ліу Мінг
dc.contributor.author Демидова, М. Г.
dc.date.accessioned 2024-06-13T13:46:51Z
dc.date.available 2024-06-13T13:46:51Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Ліу Мінг. Зміст музично-інтонаційного мовлення у виконанні творів майбутніми вчителями музичного мистецтва / Ліу Мінг, М. Г. Демидова // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 31. – С. 85-92. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45454
dc.description.abstract Інтонування у музично-інструментальному виконавстві розглядається з точки зору питань, що виникають у діяльності вчителів музичного мистецтва у процесі відтворення творчого музичного задуму композитора. Так, музично-інтонаційне мовлення і поняття «інтонація» постають як науково-теоретичні проблеми і досліджуються з різних позицій, у співвідношенні з іншими поняттями і категоріями. Природа звуку описана в контекстному зв’язку з руховою сутністю діяльності людини, а музична та мовна інтонації представлені в значенні висотної організації музичних тонів (музично-інтонаційне мовлення); «інтонування» та інші характеристики звуку розглядаються в єдності з конкретною манерою музичного висловлювання (таких, як артикуляція, музична інтонація, гучність, лад, ритм). uk
dc.description.abstract The article reveals the content of the nature of musical-intonation speech as a scientific-theoretical problem, which is presented from different scientific positions. The study of intonation in musical-instrumental performance is an important aspect from the point of view of the history of this problem and forms the basis for understanding important issues that arise in the process of reproducing the composer’s creative musical idea. The scientific essence of the concept of “intonation” and its connections with other categories – “intoning”, “sound management”, “musical speech”, “musical-intonation speech” – are considered. The content of musical-intonation speech is presented, which has its own specific semantic features: music as a sound art has its material basis, the substrate of musical forms. The researchers singled out two main origins of musical art – movement and word, which come from ancient Greek philosophy, two independent types of musical constructions: rhythmopeia (motor intonation) and melopeia (speech intonation). The shared character of the sound nature with the human motor essence and the affinity of musical and speech intonation are revealed; it is realized that intonation is the carrier of musical content and relates it to intonation in speech, which indicates their common origin. The difference between intonation in verbal language and music is revealed, which consists in the fact that when speaking, the main semantic load falls on the word, and intonation plays a supporting role, and in music, intonation is assigned a leading role; musical-intonation speech is presented in the sense of the pitch organization of musical tones, “intoning” that exists in music in unity with other characteristics of sound, a specific manner of musical expression (articulation, musical intonation, loudness, mode, rhythm). The meaning of “musical-intonation speech” is represented by the following essence – it is the integrated quality of musical thought development (small and detailed), which is revealed in the unity and various comparisons of morphological, syntactic and lexical elements. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject інтонація uk
dc.subject інтонування uk
dc.subject музично-інтонаційне мовлення uk
dc.subject майбутні вчителі музичного мистецтва uk
dc.subject intonation uk
dc.subject intoning uk
dc.subject musical-intonation speech uk
dc.subject future music teachers uk
dc.title Зміст музично-інтонаційного мовлення у виконанні творів майбутніми вчителями музичного мистецтва uk
dc.title.alternative Content of musical-intonation speech in the performance of works by future music teachers uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.091.32.373.5.011.3-051]:78
dc.identifier.doi doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.31.12


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics