Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Демократія як соціокультурний феномен: єдність загального та особливого

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Спірідонов, Микола Юрійович
dc.date.accessioned 2024-06-03T10:19:48Z
dc.date.available 2024-06-03T10:19:48Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Спірідонов, М. Ю. Демократія як соціокультурний феномен: єдність загального та особливого / М. Ю. Спірідонов // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 1 (9). – С. 251-258. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45312
dc.description.abstract Уявлення про демократію формуються на різних рівнях свідомості та в різних суспільних середовищах. Ми звикли до академічного формату розуміння демократії і концептуалізації знань про демократію, тому вважаємо таке джерело знань авторитетним і практично безальтернативним. Однак існує величезний масив уявлень про демократію, який хоч і не відповідає таким канонам наукового типу знання, як аподиктичність, верифікованість і дискурсивність, проте володіє низкою власних переваг – зокрема, є гармонійним у своїй синкретичності, комплексним і навіть більш системним, ніж наукова концептуалістика вузького профілю. В даному разі йдеться про соціокультурний формат уявлень про демократію, про її переваги та недоліки, про визначальність та неістотність різних ознак і опцій демократії. Соціокультурна навантаженість уявлень про демократію не є категоричним антиподом і антагоністом наукового типу знань, бо значною мірою вона латентно притаманна і науковій епістемології. Але якщо для наукової сфери знань соціокультурна навантаженість є лише спорадичною і значною мірою маргінальною, то для сфери масової свідомості соціокультурних середовищ така ознака є не лише атрибутивною, а й імперативною: вона репрезентує мозаїчний симбіоз автоматизмів світосприйняття, який утворює оптичну призму бачення будь-яких явищ і процесів – зокрема, демократії. Важливою специфічною ознакою соціокультурного формату сприйняття демократії є рутинізований статус таких уявлень: оскільки вони формуються на підставі тривалого накопичення знань із різних сфер життєдіяльності, то для носіїв цих уявлень вони є «очевидними», а значить такими, що не потребують аргументаційного забезпечення і верифікаційних процедур, які є типовими для наукового типу знання. Хоча такий тип уявлень про демократію, розуміння демократії і знань про демократію не відповідає канонам наукового знання, він не повинен ігноруватися дослідницьким середовищем – зокрема й насамперед суспільного і гуманітарного профілю. uk
dc.description.abstract Ideas about democracy are formed at different levels of consciousness and in different social environments. We are used to the academic format of understanding democracy and conceptualizing knowledge about democracy, so we consider this source of knowledge to be authoritative and practically irreplaceable. However, there is a huge array of ideas about democracy, which, although it does not correspond to such canons of the scientific type of knowledge as apodicticity, verifiability and discursiveness, nevertheless has a number of its own advantages – in particular, it is harmonious in its syncretism, complex and even more systematic than scientific conceptualism of a narrow profile. In this case, we are talking about the socio-cultural format of ideas about democracy, about its advantages and disadvantages, about the determinability and insignificance of various signs and options of democracy. The socio-cultural load of ideas about democracy is not a categorical antipode and antagonist of the scientific type of knowledge, because to a large extent it is latently inherent in scientific epistemology as well. But if for the scientific field of knowledge, socio-cultural loading is only sporadic and to a large extent marginal, then for the field of mass consciousness of socio-cultural environments, such a feature is not only attributive, but also imperative: it represents a mosaic symbiosis of automatisms of world perception, which forms an optical prism of vision of any phenomena and processes – in particular, democracy. An important specific feature of the socio-cultural format of the perception of democracy is the routinized status of such ideas: since they are formed on the basis of long-term accumulation of knowledge from various spheres of life, for the bearers of these ideas they are «obvious», which means that they do not require argumentative support and verification procedures, which are typical of the scientific type of knowledge. Although this type of ideas about democracy, understanding of democracy and knowledge about democracy does not correspond to the canons of scientific knowledge, it should not be ignored by the research environment – in particular, and primarily of a social and humanitarian profile. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject демократія uk
dc.subject соціокультурна сфера uk
dc.subject суспільна свідомість uk
dc.subject смисли і значення uk
dc.subject елементи і система uk
dc.subject причинно-наслідкові зв’язки uk
dc.subject загальне та особливе uk
dc.subject democracy uk
dc.subject socio-cultural sphere uk
dc.subject social consciousness uk
dc.subject meanings and meanings uk
dc.subject elements and system uk
dc.subject cause-and-effect relationships uk
dc.subject general and special uk
dc.title Демократія як соціокультурний феномен: єдність загального та особливого uk
dc.title.alternative Democracy as a socio-cultural phenomenon: the unity of the common and the special uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 130.2:141+321.7
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.31


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу