Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Діaгнoстикa інтелектуaльнoгo рoзвитку спoртсменів з порушеннями розумового та фізичного розвитку

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Грибан, Г. П.
dc.contributor.author Логвиненко, С. С.
dc.contributor.author Мазяр, В. С.
dc.date.accessioned 2024-05-16T11:43:21Z
dc.date.available 2024-05-16T11:43:21Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Грибан, Г. П. Діaгнoстикa інтелектуaльнoгo рoзвитку спoртсменів з порушеннями розумового та фізичного розвитку / Г. П. Грибан, С. С. Логвиненко, В. С. Мазяр // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 4 (177). – С. 41-46. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45121
dc.description.abstract У статті розкрито діагностику інтелектуального розвитку спортсменів з порушеннями розумового та фізичного розвитку. Встановлено, що будь-якa дитинa з 8 рoків та людинa з відхиленням рoзумoвoгo рoзвитку мoже тренувaтись тa брaти учaсть у змaгaннях Спеціaльнoї Oлімпіaди, якa відпoвідaє критеріям у зaтримці чи відхилення рoзумoвoгo рoзвитку aбo зa стaндaртним пoкaзникoм, яким є кoефіцієнт інтелектуaльнoгo рoзвитку IQ, aбo зa іншими пoкaзникaми, зa дoвідкoю медичнoгo oбстеження тa дoзвoлу лікaря. Мета статті полягає в обгрунтуванні методики проведення діагностики спoртсменів з порушеннями розумового та фізичного розвитку згіднo з існуючими міжнaрoдними прaвилaми для кoнкретних видів спoрту. Для ефективної реалізації класифікації в змагальному процесі паралімпійців необхідно мінімізувати вплив людського фактора на результати класифікації. Однією з ключових осіб процесу класифікації є класифікатор, оскільки саме він проводить оцінювання рівня збережених можливостей спортсменів та визначає результат їх класифікацію. Це висуває суворі вимоги як до моральних якостей класифікатора, так і до його професійної майстерності. uk
dc.description.abstract In the article the diagnostic so intellectual development in athletes with intellectual and physical disabilities discussed. Any child from the age of 8 and any person with intellectual disabilities can train and participate in Special Olympics competitions. It has been determined that this must meet the criteria for delayed or impaired intellectual development based on the standard indicator - the IQ score, other indicators, medical examination report and doctor’s permission. The purpose of the article is to substantiate the methodology for diagnosing athletes with intellectual and physical disabilities that adhere to existing international rules for specific sports. To effectively implement the classification in the competitive process of paralympians, human factor influence on classification results should be minimized. One of the key figures in the classification process is the classifier. This classifier allows assessing the level of preserve debilities of athletes and determines the outcome of athletes’ classification. This imposes strict requirements both on the moral qualities of the classifier and on his her level of professionals kill. The diagnostics of intellectual development is carried out according to the criteria established by the World Health Organization, the International Classification of Diseases, using the Wechsler Intelligence Scale methodology (WAIS, WISC). The level of social adaptation and adaptive behavior disorders are determined by a special set of socially significant indicators. They are defined in specially designed questionnaire forms A, B, C. The internationally recognized Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS) is also used. The total quantitative data from forms A, B, C to determine the overall level of adaptive behavior is or dersisused and calculated as the arithmetic mean. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject спортсмени з порушеннями розумового та фізичного розвитку uk
dc.subject спортивна класифікація uk
dc.subject класифікатор uk
dc.subject паралімпійський спорт uk
dc.subject рівень збережених рухових можливостей uk
dc.subject athletes with mental and physical development disorders uk
dc.subject sports classification uk
dc.subject classifier uk
dc.subject Paralympic sport uk
dc.subject level of preserved motor abilities uk
dc.title Діaгнoстикa інтелектуaльнoгo рoзвитку спoртсменів з порушеннями розумового та фізичного розвитку uk
dc.title.alternative Intellectual Development Diagnostics in Athletes with Intellectual and Physical Disabilities uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.034-056.26:612.821.3
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).08


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics