Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Стан професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Грибан, Г. П.
dc.contributor.author Шевчук, Т. В.
dc.contributor.author Ткаченко, П. П.
dc.contributor.author Скорий, О. С.
dc.contributor.author Пилипчук, П. П.
dc.contributor.author Пантус, О. О.
dc.contributor.author Осипенко, В. Є.
dc.date.accessioned 2024-05-16T11:41:20Z
dc.date.available 2024-05-16T11:41:20Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Стан професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури / Г. П. Грибан, Т. В. Шевчук, П. П. Ткаченко, О. С. Скорий, П. П. Пилипчук, О. О. Пантус, В. Є. Осипенко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 4 (177). – С. 37-41. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45120
dc.description.abstract Сучасний стан підготовки здобувачів факультетів фізичного виховання і спорту потребує модернізації і удосконалення процесу навчання майбутніх учителів фізичної культури загальноосвітніх шкіл. Професійна підготовка вчителів фізичної культури має відповідати вимогам методології сучасної науки, органічно вписуватися в загальну теорію культури особистості та суспільства. Мета роботи полягає у визначенні професійної готовності майбутніх вчителів фізичної культури до роботи в загальноосвітній школі. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичному та науково-методичному рівнях основних положень педагогіки і психології, теорії і методики фізичного виховання та професійної освіти. Дослідження проведені в Житомирському державному університеті імені Івана Франка в 2021–2023 рр., в якому взяли участь здобувачі третього і четвертого курсів (84 чол.) факультету фізичного виховання і спорту. Встановлено, що 17,6 % здобувачів третього курсу оволоділи високим рівнем професійної готовності, 50,9 % мали середній рівень і 31,5 % – низький. Здобувачі четвертого курсу виявили кращі знання, уміння і навички, їх професійна підготовка, а відповідно, і фахові компетентності є вищими: 23,8 % мають високий рівень фахової підготовленості, 51,8 % – середній, і лише 24,4 % – низький. uk
dc.description.abstract The current state of training of students of the faculties of physical education and sports requires modernization and improvement of the training process of future physical education teachers in secondary schools. The problem of forming the professional readiness of teachers is currently in the center of attention of the Ukrainian education sphere. Professional training of physical education teachers must meet the requirements of the methodology of modern science; organically fit into the general theory of the culture of the individual and society; to enable students to identify and solve philosophical, cultural, sociological, psychological and pedagogical problems. The purpose of the work is to determine the professional readiness of future physical education teachers to work in a secondary school. The research methodology is based on the theoretical and scientific-methodical levels of the main provisions of pedagogy and psychology, theory and methodology of physical education and professional education, laws and principles of the educational process in the field of physical culture and sports. Scientific methods were used in the research: analysis of literary sources, pedagogical observation, interview, questionnaire, assessment of professional readiness. The research was conducted at Zhytomyr Ivan Franko State University in 2021–2023, in which students of the third and fourth years (84 persons) of the Faculty of Physical Education and Sports took part. Scientific novelty. The acquired professional knowledge, skills and abilities at the level of the latest achievements of psychological-pedagogical, anatomical-physiological disciplines and a high level of physical and methodical preparation in the field of physical culture and sports are the basis of the successful activity of the future physical education teacher. Conclusions. It was established that 17.6% of third-year students had a high level of professional readiness, 50.9% had an average level and 31.5% had a low level. The fourth-year students showed better knowledge, abilities and skills, their professional training, and accordingly, their professional competences are higher: 23.8% have a high level of professional training, 51.8% - average, and only 24.4% - low. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject професійна готовність uk
dc.subject професійна підготовка uk
dc.subject здобувачі uk
dc.subject майбутні вчителі фізичної культури uk
dc.subject фахові компетентності uk
dc.subject professional readiness uk
dc.subject professional training uk
dc.subject students uk
dc.subject future physical education teachers uk
dc.subject professional competences uk
dc.title Стан професійної готовності майбутніх учителів фізичної культури uk
dc.title.alternative State of professional readiness of the future physical education teachers uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.147.016:796
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).07


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics