Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Змістовно-структурна характеристика музичності молодших школярів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сіжук, І. В.
dc.date.accessioned 2024-05-01T13:46:16Z
dc.date.available 2024-05-01T13:46:16Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Сіжук, І. В. Змістовно-структурна характеристика музичності молодших школярів / І. В. Сіжук // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023 . – Вип. 30. – С. 135-140. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45058
dc.description.abstract У статті розглянуто сутність та зміст поняття «музичність», її змістовно-структурна характеристика та специфіка розвитку музичних здібностей в учнів молодшого шкільного віку У публікації здійснено аналіз передового педагогічного досвіду вивчення сутнісних характеристик музичності у сфері психології та педагогіки. Огляд наукової літератури дозволив стверджувати, що розвиток окремих компонентів музичності певним чином впливає на розвиток певних психічних якостей особистості. Структурними компонентами визначені наступні: мотиваційно-інформаційний, операційно-перцептивний, емоційно-оцінний та творчо-діяльнісний. uk
dc.description.abstract The article deals with the essence and content of the concept of «musicality», its content and structural characteristics and the specifics of the development of musical abilities of junior schoolchildren's. The publication analyzes the best pedagogical experience in studying the essential characteristics of musicality in the field of psychology and pedagogy. A review of scientific literature has shown that the development of individual components of musicality has a certain impact on the development of certain mental qualities of a personality. The analysis of the literature on the problems of musicality shows that only certain issues of its essence and development were investigated. We can argue that musicality was seen as an innate ability that cannot be formed, and as a formable property. Therefore, the content-structural analysis of the studied category provides an opportunity for a deeper and more detailed study of musicality as a phenomenon, taking into account the psychophysiological characteristics of junior schoolchildren. The structural components are the following: motivational and informational, operational and perceptual, emotional and evaluative, and creative and active. The provided content-structural characteristics of the musicality of elementary school students is the basis for the further development of a criterion apparatus for diagnosing the levels of formation of a certain quality and finding reliable ways of pedagogical guidance for the formation of musicality of elementary school students in the process of learning to play the piano in art schools. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject музичні здібності uk
dc.subject гра на фортепіано uk
dc.subject музичність uk
dc.subject структурні компоненти uk
dc.subject мистецькі школи uk
dc.subject musical abilities uk
dc.subject piano playing uk
dc.subject musicality uk
dc.subject structural components uk
dc.subject art schools uk
dc.title Змістовно-структурна характеристика музичності молодших школярів uk
dc.title.alternative Content-structural characteristics of junior schoolchildren's musicality uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 373.3.091.3:78
dc.identifier.doi doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2023.30.17


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу