The article examines the effectiveness of the program of independent physical exercises in stressful situations among students of the Dnipro National University named after Oles Gonchar. War is seen as a source of extreme stress that is unexpected and extremely intense. Its psycho-traumatic potential is connected with this. Therefore, it is important to understand what means can be used to bring a person out of a stressful state and to treat mild forms of mental disorders caused by stress. It is especially relevant to consider those methods of combating stress that do not require any additional costs, and therefore are generally available to everyone. A program of independent classes was developed according to scientific studies, which claim that anaerobic activity is as effective in stressful conditions as aerobic exercises, regime of alternating strength exercises and aerobics with a duration of 30 minutes. Exercise intensity was moderate to moderate, as any positive effect of exercise on reducing the risk of depressive symptoms may be limited by exercise intensity. Results received. The number of respondents who had a moderate degree of depression according to the Beck scale decreased by 15%. Also, the number of students with a mild degree of depression decreased by 34%, and the number of students with a normal psychological state increased accordingly (by 49%). Conclusions were made: 1. Self-exercise is an opportunity to support both physical and psychological health of a person. 2. In a stressful state, motor activity is a mandatory component for getting out of it and reducing its effect. 3. To reduce symptoms of depression, the focus should be on exercise frequency, not duration or intensity. 4. A mandatory condition for teachers of physical education departments of higher education institutions is the education of priority health orientations in students, motivational incentives for regular independent physical exercises, because systematic training is an important guarantee of normal physical and spiritual development of young people.
У статті проведено перевірку ефективності програми самостійних занять фізичними вправами при стресових ситуаціях серед студентів Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара. Війна розглядається як джерело екстремального стресу, яке є несподіваним та гранично інтенсивним. Саме з цим пов’язаний її психотравмуючий потенціал. Тому важливо розуміти, які засоби можна використати для виводу людини зі стресового стану і для лікування легких форм психічних розладів викликаних стресом. Особливо актуальним є розгляд тих способів боротьби зі стресом, які не потребують жодних додаткових витрат, а тому є загальнодоступним для кожного. Було розроблено програму самостійних занять згідно наукових досліджень, які стверджують, що анаеробна активність так само ефективна при стресових станах, як і аеробні вправи, режим чергування силових вправ та аеробних з тривалістю в 30 хвилин. Інтенсивність вправ була помірною та середньою, адже будь-який позитивний вплив фізичних вправ на зниження ризику симптомів депресії може бути обмежений інтенсивністю фізичних вправ. Отримано результати. Кількість респондентів, які мали помірну ступінь депресії за шкалою Бека зменшилась на 15%. Також зменшилась кількість студентів з легким ступенем депресії – на 34% та відповідно збільшилась кількість студентів, які мають нормальний психологічний стан (на 49%). Зроблено висновки: 1. Самостійні заняття фізичними вправами є можливістю підтримки як фізичного так і психологічного стану здоров’я людини. 2. У стресовому стані рухова активність є обов’язковою складовою для виходу з нього та зменшенню його ефекту. 3. Для зменшення симптомів депресії увага повинна бути зосереджена на частоті вправ, а не на тривалості чи інтенсивності. 4. Обов’язковою умовою для викладачів кафедр фізичного виховання ЗВО є виховання у студентів пріоритетних орієнтацій на здоров’я, мотиваційних стимулів до регулярних самостійних занять фізичними вправами, адже систематичні тренування є важливою запорукою нормального фізичного і духовного розвитку молоді.