Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Barrier-free educational environment: the role of individualization of learning and health promotion in pedagogical practice

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Khatuntseva, Svіtlana
dc.date.accessioned 2024-04-24T07:20:37Z
dc.date.available 2024-04-24T07:20:37Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Khatuntseva, S. Barrier-free educational environment: the role of individualization of learning and health promotion in pedagogical practice / S. Khatuntseva // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково- педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 3К (176). – С. 17-22. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44870
dc.description.abstract Individualization of learning and health promotion play a key role in the implementation of the concept of barrier-free pedagogical practice. The aim of the study was to characterize the features of a barrier-free educational environment, to find out the role of individualization of learning and health protection in pedagogical practice. The article discusses the issues of individualization of learning and health protection in the formation of a barrier-free educational environment, provides examples of pedagogical practices aimed at their implementation, and highlights methods of individualization and health protection to create a favorable environment for the learning and development of each student. It is emphasized that in the modern educational context, creating a barrier-free environment requires taking into account the individual needs and potential of each student. The individualization of learning is aimed at adapting the educational process to the needs of each student, providing them with the opportunity to study in comfortable conditions and develop their potential. Health promotion ensures the physical and mental well-being of students, contributing to their successful learning and development. The strategies and methods of individualization of learning, such as differentiation of tasks, group and individual work, use of various educational materials and technologies are considered. The role of health promotion in pedagogical practice, including the organization of physical activity, psychological support and promotion of a positive psychosocial environment, is highlighted. The mechanisms for ensuring the functioning of a barrier-free educational environment are proposed, its components and factors of individualization of learning are considered. The article provides specific examples of innovative pedagogical practices that promote individualization of learning and contribute to health protection. In particular, the article considers methods of working with different types of tasks, the use of interactive technologies and tools that allow personalizing the learning process (stretching, flipped classroom, project method). It is found that innovative teaching methods are a mechanism for including different categories of students in the educational process. It is concluded that a barrier-free educational environment is a system that provides equal access and equal learning conditions for all students, regardless of their individual characteristics and needs; health protection involves systematic work with the physical and mental health of students, providing them with optimal conditions for learning and development; individualization of learning helps to prevent barriers to learning and promotes the inclusion of different categories of students in the educational process. uk
dc.description.abstract Індивідуалізація навчання та здоров'язбереження відіграють ключову роль у реалізації концепції безбар'єрної педагогічної практики. Метою дослідження було охарактеризувати особливості безбар'єрного освітнього середовища, з'ясувати роль індивідуалізації навчання та здоров'язбереження в педагогічній практиці. У статті розглядаються питання індивідуалізації навчання та здоров'язбереження у формуванні безбар'єрного освітнього середовища, наводяться приклади педагогічних практик, спрямованих на їх реалізацію, висвітлюються методи індивідуалізації та здоров'язбереження для створення сприятливого середовища для навчання та розвитку кожного здобувача освіти. Підкреслено, що в сучасному освітньому контексті створення безбар'єрного середовища вимагає врахування індивідуальних потреб та потенціалу кожного учня. Індивідуалізація навчання спрямована на адаптацію освітнього процесу до потреб кожного здобувача освіти, надання йому можливості навчатися в комфортних умовах і розвивати свій потенціал. Здоров'язбереження забезпечує фізичне та психічне благополуччя учнів, сприяючи їх успішному навчанню та розвитку. Розглянуто стратегії та методи індивідуалізації навчання, такі як диференціація завдань, групова та індивідуальна робота, використання різних навчальних матеріалів і технологій. Висвітлено роль здоров'язбереження в педагогічній практиці, зокрема організації рухової активності, психологічної підтримки та сприяння створенню позитивного психосоціального середовища. Запропоновано механізми забезпечення функціонування безбар'єрного освітнього середовища, розглянуто його складові та чинники індивідуалізації навчання. Наведено конкретні приклади інноваційних педагогічних практик, які сприяють індивідуалізації навчання та сприяють здоров'язбереженню. Зокрема, розглянуто методи роботи з різними типами завдань, використання інтерактивних технологій та інструментів, що дозволяють персоналізувати процес навчання (стретчинг, перевернутий клас, метод проектів). З'ясовано, що інноваційні методи навчання є механізмом включення різних категорій учнів в освітній процес. Зроблено висновок, що безбар'єрне освітнє середовище - це система, яка забезпечує рівний доступ та рівні умови навчання для всіх здобувачів освіти, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей та потреб; здоров'язбереження передбачає систематичну роботу з фізичним і психічним здоров'ям учнів, забезпечення їм оптимальних умов для навчання та розвитку; індивідуалізація навчання допомагає запобігти виникненню бар'єрів у навчанні та сприяє включенню різних категорій учнів в освітній процес. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject barrier-free educational environment uk
dc.subject individualization of learning uk
dc.subject health protection uk
dc.subject educational process uk
dc.subject innovative teaching methods uk
dc.subject безбар'єрне освітнє середовище uk
dc.subject індивідуалізація навчання uk
dc.subject здоров’язбереження uk
dc.subject освітній процес uk
dc.subject інноваційні методи навчання uk
dc.title Barrier-free educational environment: the role of individualization of learning and health promotion in pedagogical practice uk
dc.title.alternative Безбар’єрне освітнє середовище: роль індивідуалізації навчання та здоров’язбереження у педагогічній практиці uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.134 : 364.24
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3K(176).02


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу