У статті представлено історико-педагогічний аналіз діяльності Вигодської спеціальної школи Івано-Франківської обласної ради. Авторами розкрито передумови становлення і розвитку закладів спеціальної освіти для дітей з порушеннями зору у Західній Україні, що дозволяє показати історичний процес формування сучасної системи спеціальної освіти у даному регіоні. Охарактеризовано історичні етапи становлення Вигодської спеціальної школи з початку її створення. Висвітлено основні здобутки очільників закладу спеціальної школи з 1963 року по теперішній час. Особлива увага приділяється аналізу навчально-методичної та наукової діяльності педагогічних працівників Вигодської спеціальної школи. Проведено аналіз Стратегії розвитку Вигодської спеціальної школи на 2023-2028 роки та визначено основні завдання її реалізації.
The article presents a retrospective historical and pedagogical analysis of the activities of the Vyhoda Special School, operated by the Ivano-Frankivsk Regional Council. The authors have identified the factors that led to the establishment and growth of special education institutions for children with visual impairments in Western Ukraine. The first special educational institution for blind children in Ukraine was established in Lviv in 1851, which had a positive impact on the development of the current system of special education in the Western region of Ukraine.
In the article, the authors describe the main stages in the formation of the Vyhoda Special School, starting from its establishment as the Dolyna Children's Home in 1945. In 1963, the special boarding school for children with low vision, known as the Vyhoda Eight-Year School, was opened. Over the years, this institution underwent several reorganizations, including changes in its name and expansion of its functions. However, throughout these changes, its primary objective remained constant - to provide education, upbringing, and development opportunities for children with visual impairments.