Актуалізовано необхідність системного аналізу інформаційно-аналітичних систем у галузях знань освіта/педагогічні науки, соціально-поведінкові науки та культури і мистецтва. Виокремлено понятійно-категоріальний апарат системного аналізу функціоналу інформаційно-аналітичної системи професійного розвитку комунікативної культури документовпорядників. Уточнено поняття «інформаційно-аналітична система», конкретизовано визначення «інформаційно-аналітична система закладів вищої освіти». Розкрито мету формування та цільові завдання інформаційно-аналітичної системи закладів вищої освіти, її будову та чинники врегулювання, встановлено структурні складові компоненти системи. Уточнено методичний апарат системного підходу в інформаційно-аналітичній діяльності та предметну область досліджень системного аналізу інформаційно-аналітичної системи професійного розвитку документовпорядників. Виокремлено класифікаційні ознаки системоутворюючих характеристик, які становлять предмет системного аналізу. Застосовано системний підхід для визначення функціональної будови системи. Актуалізовано управлінські функції, виділено класифікаційні ознаки функціоналу управління. У ході системного аналізу класифіковано функціональні особливості інформаційно-аналітичної системи професійної підготовки та розвитку комунікативних культури документовпорядників, а саме функції: правозастосовну з правового захисту соціальних гарантій національного та глобального виміру; політико-адміністративну за типами та видами політик різного рівня управління; соціально-економічну зв забезпечення ефективності політики сталого розвитку; культурно-мистецьку академічної культури; наглядову сфери технічного регулювання; обслуговуючу зі сервісу правового та соціального захисту учасників освітнього та науково-дослідницького процесів.
The need for systematic analysis of information and analytical systems in the fields of knowledge education/pedagogical sciences, socio-behavioral sciences and culture and art has been updated. The conceptual-categorical apparatus of the system analysis of the functionality of the information-analytical system of the professional development of the communicative culture of document editors is singled out. The concept of "informational and analytical system" has been clarified, the definition of "informational and analytical system of higher education institutions" has been specified. The goal of formation and target tasks of the information and analytical system of higher education institutions, its structure and factors of regulation are disclosed, the structural components of the system are established. The methodical apparatus of the system approach in information-analytical activity and the subject area of research of the system analysis of the information-analytical system of the professional development of document editors have been clarified. The classification features of system-forming characteristics, which are the subject of system analysis, are singled out. A systematic approach was applied to determine the functional structure of the system. Management functions have been updated, classification features of management functionality have been highlighted. In the course of the system analysis, the functional features of the information-analytical system of professional training and development of the communicative culture of document editors were classified, namely the functions: law-enforcing legal protection of social guarantees of the national and global dimension; political-administrative by types and types of policies of different levels of management; socio-economic connection to ensure the effectiveness of the policy of sustainable development; cultural and artistic academic culture; supervisory sphere of technical regulation; serving from the service of legal and social protection of participants in educational and research processes.