Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Цифровізація освіти як спосіб професійного становлення майбутніх науково‐педагогічних працівників закладів вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Андрущенко, Наталія Вікторівна
dc.contributor.author Кобаль, Василь Іванович
dc.contributor.author Демченко, Юлія Миколаївна
dc.contributor.author Гончарук, Валентина Анатоліївна
dc.date.accessioned 2024-03-05T11:18:16Z
dc.date.available 2024-03-05T11:18:16Z
dc.date.issued 2023-02-03
dc.identifier.citation Цифровізація освіти як спосіб професійного становлення майбутніх науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти / Н. В. Андрущенко, В. І. Кобаль, Ю. М. Демченк, В. А. Гончарук // Академічні візії. 2023. - № 16. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/44347
dc.description.abstract У науковій розвідці визначено роль та статус цифрової грамотності при формуванні професійних компетенцій майбутніх педагогічних фахівців. Висвітлено потребу в стандартизації принципів цифровізації задля формування універсальної парадигми фахових digital-skills науково-педагогічного профілю. Сучасний науково-педагогічний дискурс акцентує увагу не лише на організаційно-технологічних аспектах цифрової підготовки майбутніх науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, а й на значенні цифровізації при набутті фундаментальних та гнучких навичок. Оновлення навчально-методичних принципів завдяки інноваційним цифровим середовищам визначає методи підготовки та професійного становлення педагогічних фахівців. Перспективним напрямом досліджень цифровізації у системі вищої педагогічної освіти постає спроба виокремлення цифрових навичок в окремий кластер фахових педагогічних компетенцій, який визначатиме рівень цифрової грамотності та здатність проводити педагогічну діяльність у закладах вищої освіти в інноваційному цифровому форматі. uk
dc.description.abstract The role and status of digital literacy in the formation of professional competencies of future pedagogical specialists is defined in the research. The need for standardization of digitization principles to form a universal paradigm of professional digitalskills of scientific and pedagogical profile is highlighted. It is emphasized that the training of scientific pedagogical workers in the modern system of higher education is marked by the principle of dynamism and the need for constant updating of the methodological and organizational arsenal of competencies. It is noted that part of the process of acquisition of digital skills by pedagogical professionals is provided by everyday mastery of technological and digital tools. By acquiring the basics of digital literacy in the sociocultural dimension, it is much easier to adapt digital-skills to work in the pedagogical sphere of higher education. However, pedagogical work in higher education has its own specifics of using the digital segment and requires appropriate training. Modern scientific and pedagogical discourse focuses not only on organizational and technological aspects of digital training of future higher education employees, but also on the importance of digitalization in the acquisition of fundamental and flexible skills. Updating teaching and learning principles due to innovative digital environments determines the methods of training and professional formation of pedagogical specialists. A promising direction of research on digitalization in the system of higher teacher education is an attempt to allocate digital skills into a separate cluster of professional pedagogical competencies, which will determine the level of digital literacy and the ability to carry out teaching activities in higher educational institutions in an innovative digital format. It is concluded that digital competencies are provided by appropriate technological tools and skills of their competent application in pedagogical activities. Digital literacy acts as one of the key program elements of educational strategies. Training of scientific and pedagogical staff should be carried out in accordance with the socio-cultural requirements of the time. Future higher education teacher educators should be ready for a synergetic combination of traditional and innovative formats of the educational process in their professional activities. Acquiring digital skills involves improving the process of forming the fundamental professional competencies of a teacher. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher ЗВО "Львівський університет бізнесу та права" uk
dc.subject цифровізація освіти uk
dc.subject цифрове освітнє середовище uk
dc.subject інноваційні педагогічні стратегії uk
dc.subject цифрові навички uk
dc.subject викладач закладу вищої освіти uk
dc.subject цифрові цифрові компетенції uk
dc.subject digitalization of education uk
dc.subject digital learning environment uk
dc.subject innovative pedagogical strategies uk
dc.subject digital skills uk
dc.subject higher education teacher uk
dc.subject digital competencies uk
dc.title Цифровізація освіти як спосіб професійного становлення майбутніх науково‐педагогічних працівників закладів вищої освіти uk
dc.title.alternative Digitalization of education as a way of professional development of future scientific and pedagogical workers in higher education uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7614955


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics