У статті, на основі аналізу наукових підходів щодо визначення поняття «організаційно-педагогічні умови», автор подає власну дефініцію в контексті тьюторської діяльності. Метою статті є визначення організаційно-педагогічних умов упровадження тьюторингу в закладі загальної середньої освіти. Автором використані методи дослідження: вивчення, аналіз та узагальнення науково-педагогічних джерел.
Автор розглядає поняття тьюторингу та тьюторської діяльності, яку вважає особливим чином організовану педагогічну діяльність. Відповідно, у статті розглядаються різні підходи до розуміння терміну «педагогічні умови» та «організаційно-педагогічні умови». Автор на основі вивчення та узагальнення доробок українських науковців доводить, що в контексті тьюторської діяльності організаційно-педагогічні умови дещо різняться, адже спрямовані передусім на розвиток компетентностей учнів. У статті автор визначає та обґрунтовує п’ять організаційно-педагогічних умов, а саме: створення сприятливого варіативного відкритого освітнього середовища, що забезпечує існування суб’єкт-суб’єктних взаємин між вчителями-тьюторами і учнями; створення внутрішньошкільної системи професійного розвитку педагогів як тьюторів; створення системи тьюторської підтримки розвитку учнів; реалізація тьюторських програм; упорядкування системи управління за матричною моделлю. Обґрунтовуючи кожну умову автор акцентує увагу на суб’єкт-суб’єктних взаємовідносинах, можливості реалізації варіативності та здійсненні виборів учнями, розвиток учнів відповідно до їх інтересів, цінностей, здібностей, можливостей, що відображається в індивідуальній освітній траєкторії, вмінні вчителями застосовувати тьюторські технології тощо. У висновках автор наголошує на важливості розгляду зазначених умов в комплексі, що взаємодоповнюють одна одну та розширюючи можливості кожної.
In the article, based on the analysis of scientific approaches to the definition of the concept of "organizational pedagogical conditions", the author presents her own definition of the concept in the context of tutoring. The purpose of the article is to deter-mine the organizational pedagogical conditions for the introduction of tutoring in an institution of general secondary education. The author used the following research methods: study, analysis and generalization of scientific and pedagogical sources.
The author examines the concepts of tutoring and tutoring activity, which she considers to be a specifically organized pedagogical activity. Accordingly, the article considers different approaches to understanding the term "pedagogical conditions" and "organizational pedagogical conditions". Based on the study and generalization of the works of Ukrainian researchers, the author proves that in the context of tutoring, the organizational pedagogical conditions are somewhat different, because they are aimed primarily at the development of students' competencies. In the article, the author defines and substantiates five organizational pedagogical conditions, namely: the creation of a favorable variable open educational environment that ensures the existence of subject-subject relationships between teachers-tutors and students; creation of an intra-school system of professional development of teachers as tutors; creation of a tutoring support system for student development; implementation of tutoring programs; arrangement of the management system according to the matrix model. Substantiating each condition, the author focuses on subject-subject relationships, the possibility of realizing variability and choice-making by students, the development of students in accordance with their interests, values, abilities, opportunities, which is reflected in the individual educational trajectory, the ability of teachers to use tutoring methods, etc. In the conclusions, the author emphasizes the importance of considering the specified conditions in a system, complementing each other and expanding the possibilities of each.