У статті розглянуто теоретичні основи естетичного та фізичного виховання школярів. Висвітлюючи цю тему, було розкрито сутність духовного здоров’я, завдання, зміст, а також підбір засобів для здійснення естетичного та фізичного виховання на уроках фізичної культури та у позакласній роботі. Виявлено сутність фізичної краси як складника естетичного виховання підлітків у процесі занять фізичними вправами. Розкрито показники естетичного критерію, проведено аналіз вибору учнями 5-9 класів цікавих форм проведення в позаурочній діяльності, що підвищують їх прагнення до краси і гармонії. Основні зусилля автора спрямовані на виявлення традицій духовного змісту. використання інноваційних заходів у фізичному вихованні. засобами що впливають на фізичну красу.
The article considers the theoretic background of aesthetic and physical education in schoolchildren. The author has revealed the essence of spiritual health, tasks, content, as well as selection of means for the realization of physical and aesthetic education during training at the physical education classes and out-of-school activities. The article identifies the essence of animal magnetism as a component part of aesthetic education in teenagers during the performance of physical exercises. It also reveals the performance of aesthetic criteria. Besides, the analysis of choice of interesting forms of out-of-school activities (enchasing their aspiration to beauty and harmony) by schoolchildren of 5-7 and 8-9 grades has been conducted. The author considers spiritual health of a teenager as integral harmonic status of his/her mental sphere, which meets age, individual potential and recreates readiness of a schoolchildren to maintain healthy life, creative activity in physical education and contains the aspiration to self-actualization, self-development, spiritual and physical perfectness. The main means, which influence the physical beauty, are physical exercises, which act as a source of muscular satisfaction, aesthetic tastes and aesthetic attitude to physical education. The main author’s efforts are directed at the revelation if spiritual content of traditions, the use of innovative actions in physical education, means, which affect the animal magnetism, the level of perception of schoolchildren in music etc. It is further planned to determine organizational and educational conditions for the realization of interrelation between physical and aesthetic education of schoolchildren as well as to develop scientific and methodological support for the formation of aesthetic experience in children in the process of physical education.