Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Ретроспектива надання допомоги дітям з різноманітними порушеннями розвитку в Україні: Х–ХХ століття

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Линдіна, Євгенія Юріївна
dc.contributor.author Козинець, Олександр Володимирович
dc.date.accessioned 2024-01-19T08:56:36Z
dc.date.available 2024-01-19T08:56:36Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Линдіна, Є. Ю. Ретроспектива надання допомоги дітям з різноманітними порушеннями розвитку в Україні: Х–ХХ століття / Є. Ю. Линдіна, О. В. Козинець // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Мукач. держ. ун-т. – Мукачево : Вид-во МДУ, 2021. – Том 7. Вип. 1. - С. 18-25. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43607
dc.description.abstract Вивчення та історико-педагогічний аналіз надання допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку дають змогу простежити формування освітньої системи та знайти шляхи її вдосконалення. Метою статті є дослідження питання підтримки дітей з різноманітними варіантами порушеного розвитку у проміжку Х–ХХ століття в Україні, аналіз та обґрунтування проблеми. Для досягнення мети вивчались архівні джерела та наукові доробки вчених, які досліджували це питання. Обґрунтовано основні хронологічні події піклування про дітей з різноманітними порушеннями, які стали в подальшому основою для розвитку спеціальної освіти. На основі літописів по Іпатіївському та Лаврентіївському списках з’ясовано усвідомлення суспільством важливості виховання дітей з порушенням слуху та мовлення, а також вивчення елементів грамоти та навчання ремеслу. Досліджено історію піклування про дітей з порушеннями фізичного та інтелектуального розвитку в Україні проміжку X–ХХ століть. У статті окреслена інформація про факти перших спроб надання педагогічної допомоги в навчанні так званих «малоздібних» учнів у системі державної освіти, чому передувала реформа в галузі освіти. Проаналізовано історичні дані щодо ставлення суспільства до дітей з різноманітними варіантами порушеного розвитку в Україні у період Х–ХХ століття, а також окреслено динаміку розвитку у сфері надання допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку в цей період. Висвітлено факти про переведення проблеми виховання дітей з інтелектуальними порушеннями в приватні заклади та відкриття психіатричних лікарень, у яких надавалася допомога особам з порушеннями в розвитку. Розкрито внесок І. Сікорського у проблему надання допомоги й опікування тим, чий психічний недорозвиток є психолого-педагогічною проблемою. Для більш глибокої ретроспективи надання допомоги дітям з різноманітними варіантами порушеного розвитку в Україні Х–ХХ століття необхідно дослідити аргументи відкриття й організації державної допомоги різним категоріям дітей з порушенням психофізичного розвитку. uk
dc.description.abstract Te study and historical and pedagogical analysis of aiding children with mental and physical disabilities make it possible to trace the development of the educational system and find ways to improve it. Te purpose of the study is to investigate the issue of supporting children with various variants of developmental disorders during the 10th and 20th centuries in Ukraine, analysis and justification of the problem. To fulfil this purpose, archival sources and scientific studies of scientists who studied this issue were investigated. Te main chronological events of caring for children with various disorders, which later became the basis for the development of special education, are substantiated. Based on the chronicles of the Ipatiev and Lavrentiy lists, the public’s awareness of the importance of raising children with hearing and speech impairments, as well as studying the elements of literacy and learning the craſt, was clarified. Te history of care for children with physical and intellectual disabilities in Ukraine during the 10th-20th centuries is examined. Te study outlines information about the facts of the first attempts to provide pedagogical assistance in the education of the so-called “limited abilities” students in the public education system, which was preceded by the reform in the field of education. Historical data on the attitude of society towards children with various developmental disabilities in Ukraine in the period of 10th-20th centuries are analysed, as well as the dynamics of development in the field of assistance to children with mental and physical disabilities in this period. Te facts about the transfer of the problem of raising children with intellectual disabilities to private institutions and the opening of psychiatric hospitals, which aided persons with developmental disabilities. Te study covered I. Sikorsky's contribution to the problem of providing aid and care to those whose mental underdevelopment is a psychological and pedagogical problem. For a deeper retrospective of aiding children with various variants of developmental disabilities in Ukraine in the 10th and 20th centuries, it is necessary to explore the arguments for opening and organising state assistance to various categories of children with mental and physical disabilities. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во МДУ uk
dc.subject історія спеціальної педагогіки uk
dc.subject психофізичний розвиток uk
dc.subject історія дефектології uk
dc.subject корекційна педагогіка uk
dc.subject спеціальні заклади uk
dc.subject інтелектуальні порушення uk
dc.subject спеціальне навчання uk
dc.subject history of special pedagogy uk
dc.subject children with developmental disorders uk
dc.subject history of defectology uk
dc.subject correctional pedagogy uk
dc.subject special institutions uk
dc.subject intellectual disorders uk
dc.subject special education uk
dc.title Ретроспектива надання допомоги дітям з різноманітними порушеннями розвитку в Україні: Х–ХХ століття uk
dc.title.alternative Retrospective of Providing Assistance to Children with Various Developmental Disabilities in Ukraine: X-XX Centuries uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376(477)(091)
dc.identifier.doi 10.52534/msu-pp.7(1).2021.18-25


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу