The article considers the specifics of creating the necessary conditions for the formation of competent cultural managers in the context of rapid globalization. The need to modernize approaches to the formation of educational environments for future cultural managers is emphasized. The need for mutual enrichment and balancing between "soft" and "hard" skills in the process of forming the professional consciousness of a cultural manager is clarified. The importance for the emergence of competent managerial cultural personnel for the proper management of the development of cultural industries is emphasized. Competence as a will to realize the functional responsibility of a cultural manager is highlighted. Various structural dimensions of cultural manager's competence, from conceptual to cognitive are considered. Creativity is conceptualized as a key competence necessary for the implementation of relevant professional expertise in the context of globalization uncertainty. The need to develop the latest educational trajectories, which enable the formation of critical thinking of future cultural managers, has been clarified as a key strategic guideline.
Стаття розглядає специфіку створення необхідних умов для формування компетентних культурних менеджерів в умовах стрімкої глобалізації. Підкреслено необхідність модернізації підходів до формування середовищ освіти майбутніх культурних менеджерів. Прояснено необхідність балансування між «м’якими» та «жорсткими» навичками у процесі формування професійної свідомості культурного управлінця. Підкреслена важливість появи компетентних управлінських культурних кадрів для коректного керування розвитком культурних індустрій. Виділено компетентність як волю до реалізації функціональної відповідальності культурного менеджера. Розглянуто різноманітні структурні виміри компетентності культурного менеджера, від концептуального до когнітивного. Креативність концептуалізовано як ключову компетенцію, необхідну для реалізації релевантної професійної експертизи в умовах глобалізаційної невизначеності. Необхідність вироблення новітніх освітніх траекторій, шо уможливлюють формування критичного мислення майбутніх культурних управлінців, прояснено як ключовий стратегічний орієнтир.