Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Категорія байдужого як логічне начало теорії естетичного процесу у А. С. Канарського

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Піхорович, Василь Дмитрович
dc.contributor.author Самарський, Андрій Юрійович
dc.date.accessioned 2023-12-15T14:11:17Z
dc.date.available 2023-12-15T14:11:17Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Піхорович, В. Д. Категорія байдужого як логічне начало теорії естетичного процесу у А. С. Канарського / В. Д. Піхорович, А. Ю. Самарський // Культурологічний альманах / МОН України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Випуск 3. – С. 163-168. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43291
dc.description.abstract У статті досліджується роль категорії «байдужого» у становленні чуттєвості людини. Це дослідження відбувається у межах гегельянської традиції в українській філософії ІІ пол. ХХ ст., що зумовлює наголос на розгортанні та переході категорії «байдужого» у свою протилежність в процесі опанування індивідуумом культурної спадщини людства в ході власної активної предметно-практичної діяльності. Наводиться спроба довести вдале використання діалектичної логіки Гегеля та розвиток діалектичної традиції в українській філософії київським естетиком А.С. Канарським. Вказується на свідоме використання ним методу сходження від абстрактного до конкретного у сфері естетики, де початковою виступає категорія «байдужого» за аналогією з категорією «чисте буття», що в процесі розвитку переходить у свою протилежність – категорію «естетичного». Автори статті наголошують на збіг проблематики формування людської чуттєвості в естетиці, психології та педагогіці. Як доказ наводиться загірський експеримент із формування свідомості та чуттєвості у сліпоглухонімих дітей, де, за твердженням авторів експерименту, була свідомо реалізована педагогічна методика, що заснована на діалектико-матеріалістичній гносеології. На противагу показується неспроможність емпіричної матеріалістичної гносеології пояснити хід та результати даного експерименту. З іншого боку, впровадження діалектичного мислення в естетиці змушує Канарського звернутися до історії виникнення та розвитку людських потреб, і відповідно, людської чуттєвості, що не притаманно гегелівській ідеалістичній філософії, а належить матеріалістичній діалектичній традиції теоретичного мислення. Саме в ній можливе найкраще розуміння категорії «байдужого» та використання її в педагогіці та психології для кращого розуміння процесу формування людської чуттєвості та свідомості. uk
dc.description.abstract The article examines the role of the ‘indifferent’ category in the formation of human sensuality. This study takes place within the framework of the Hegelian tradition in Ukrainian philosophy of the 20th century, which determines the emphasis on the deployment and transition of the category of ‘indifferent’ into its opposite in the process of mastering the cultural heritage of humanity by an individual in the course of his own active subjectpractical activity. An attempt is made to prove the successful use of Hegel’s dialectical logic and the development of the dialectical tradition in Ukrainian philosophy by the Kyiv esthetician A.S. Canarsky. It is pointed out his conscious use of the method of ascent from the abstract to the concrete in the field of aesthetics, where the initial category is ‘indifferent’ by analogy with the category ‘pure being’, which in the process of development turns into its opposite – the category of ‘aesthetic’. The authors of the article emphasize the coincidence of the problems of the formation of human sensuality in aesthetics, psychology and pedagogy. As evidence, the Zagorsky experiment on the formation of consciousness and sensibility in deaf-blind children is cited, where, according to the authors of the experiment, a pedagogical technique based on dialectical-materialist epistemology was consciously implemented. On the contrary, the inability of empirical materialist epistemology to explain the course and results of this experiment is shown. On the other hand, the introduction of dialectical thinking in aesthetics forces Kanarsky to turn to the history of the emergence and development of human needs, and accordingly, human sensuality, which is not inherent in Hegel’s idealistic philosophy, but belongs to the materialist dialectical tradition of theoretical thinking. It is in it that the best understanding of the category of ‘indifferent’ is possible and its use in pedagogy and psychology for a better understanding of the formation of human sensibility and consciousness. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject Канарський uk
dc.subject Гегель uk
dc.subject діалектика uk
dc.subject байдуже uk
dc.subject чуттєвість uk
dc.subject сліпоглухота uk
dc.subject формування психіки uk
dc.subject Kanarskyi uk
dc.subject Hegel uk
dc.subject dialectics uk
dc.subject indifference uk
dc.subject sensuality uk
dc.subject deafblindness uk
dc.subject formation of the psyche uk
dc.title Категорія байдужого як логічне начало теорії естетичного процесу у А. С. Канарського uk
dc.title.alternative The category of the indifferent as the logical beginning of the theory of the aesthetic process in A. S. Canarsky uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 1(091):18+159.922
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.21


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу