В дисертаційній роботі визначена та уточнена сутність категорії «самостійна робота студентів». Вперше розроблено методичні підходи до активізації самостійної роботи студентів фізичних, фізико-технічних спеціальностей педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики в умовах кредитно-модульної системи навчання, які грунтуються на впровадженні суб’єктно-діяльнісного підходу з елементами проблемного навчання. Розроблена та впроваджена узагальнена навчальнометодична система, структуротвірним чинником якої є активізація самостійної роботи студентів педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики, яка представлена окремими блоками та структурними частинними комплексами, пов’язаними з вибором змісту, форм, методів і засобів навчання з метою активізації самостійної роботи студентів у процесі навчання загальної фізики в умовах реформування освіти. Розроблено навчальний посібник «Демонстраційний експеримент з фізики», в якому подана загальна методика постановки, виконання демонстраційного експерименту з фізики та конкретних демонстраційних експериментів з усіх розділів курсу загальної фізики. Набули подальшого розвитку дидактичні засоби для організації та активізації самостійної роботи, контролю та корекції навчальних досягнень студентів педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики. Експериментально підтверджено дієвість запропонованої навчально-методичної системи та методичних принципів активізації самостійної роботи студентів фізичних, фізико-технічних спеціальностей педагогічних університетів у процесі навчання загальної фізики.
В диссертационной работе научно обоснована актуальность проблемы активизации самостоятельной работы студентов педагогических университетов в процессе обучения общей физике. Анализ психологических, педагогических и научно-методических источников дал возможность выяснить разные подходы к трактовке понятия «самостоятельная работа студентов», обобщить их и сформулировать рабочее понятие «самостоятельная работа студентов». Впервые теоретически обоснованы и разработаны методические подходы и определены предпосылки активизации самостоятельной работы студентов физических, физико-технических специальностей педагогических университетов в процессе обучения общей физики в условиях кредитно-модульной технологии обучения, основанные на внедрении субъектно-деятельностного подхода с элементами проблемного обучения. Разработана обобщенная учебно-методическая система, структурообразующим фактором которой является активизация самостоятельной работы студентов педагогических университетов в процессе обучения общей физике. Она представлена отдельными блоками и структурными частичными комплексами, связанными с выбором содержания, форм, методов и средств обучения с целью активизации самостоятельной работы студентов в процессе обучения общей физики в условиях реформирования образования. В частности: структурой ориентировочных действий преподавателей и студентов педагогических университетов с использованием субъектно-деятельностного подхода с элементами проблемного обучения при обучении общей физики; учебнометодическим комплексом; экспериментально-практическим учебным блоком; диагностически-коррекционной составляющей учебно-методического комплекса; дидактической структурой использования информационных технологий при обучении общей физики; блочно-модульной структурой разделов общей физики.
The essence of the category «self-guided work of students» is defined and specified in the thesis. Methodological approaches to self-guided work of students of physics, physicotechnical specialities from pedagogical universities were developed for the first time during general physics studying in conditions of credit-unit system, which are based on implementation of a subjective-pragmatist approach with problematic studying elements. Generalized academic system is developed and implemented. Activation of self-guided work of students from pedagogical universities during general physics studying, which is represented by separate units and structural unit complexes, connected with content, patterns, methods and teaching modes choice in order to activate selfguided students’ work during general physics studying in conditions of educational system reforming is a structure-making factor of the generalized academic system. A study guide «Demonstration experiment on physics» is developed, it provides information on general methods of setting and performance of demonstration experiment on physics and concrete demonstration experiments on all the branches of general physics. Didactic means for organization and activation of self-guided work, control and correction of educational achievements of students from pedagogical universities during general
physics studying continued to develop. The effectiveness of the proposed methodological system and methodological principals of activation self-guided work among students of physic and physicotechnical specialities from pedagogical universities during general physics studying is experimentally confirmed.