У статті експериментально перевірено програму фізкультурно-оздоровчих занять дівчат старшої школи задля підвищення ефективності функціонального стану організму учениць. Здійснено порівняльний аналіз показників функціонального стану організму досліджуваних. Виявлено позитивні зміни функціонального стану організму старшокласниць під впливом фізкультурно-оздоровчих занять. Проведене дослідження показало, що експериментальна програма фізкультурно-оздоровчих занять, зміст навчального матеріалу якої спрямований на поліпшення функціонального стану організму дівчат, забезпечує тренування серцево-судинної та дихальної систем; підвищення рівня соматичного здоров’я учениць та дозволяє здійснити вибір адекватних форм, методів, засобів, спрямованих на забезпечення функціональних резервів організму учнівської молоді.
В статье экспериментально проверено программу физкультурно-оздоровительных занятий девушек старших классов для повышения эффективности функционального состояния организма учениц. Осуществлен сравнительный анализ показателей функционального состояния организма испытуемых. Выявлены положительные изменения функционального состояния организма старшеклассниц под влиянием физкультурно-оздоровительных занятий. Проведенное исследование показало, что экспериментальная программа физкультурно-оздоровительных занятий, содержание учебного материала, которой направлен на улучшение функционального состояния организма девушек, обеспечивает тренировку сердечно-сосудистой и дыхательной систем; повышение уровня соматического здоровья учениц и позволяет осуществить выбор адекватных форм, методов, средств, направленных на обеспечение функциональных резервов организма учащейся молодежи.
The purpose of the article was to theoretically substantiate, develop and experimentally test the author's program of physical education and health classes for high school girls in order to increase the effectiveness of the functional state of the body of students. According to the purpose the following tasks of research are set: to develop the program of physical culture and health events for increasing a functional condition of girls’ bodies; to carry out the comparative analysis of the indicators of a functional condition of people under study; to determine changes in the functional state of the body of high school students under the influence of physical culture and health classes. The following research methods were used to implement the set tasks: methods of theoretical analysis and generalization of data of scientific and methodological literature; pedagogical experiment; physiological methods; methods of mathematical statistics. For the experimental study, 18 girls of senior school age of the municipal institution "ES I–III degrees" Scientific Lyceum of the City Council of Kropyvnytskyi Kirovohrad region" aged 16–17 years were selected, who were in the same educational conditions. The main results of the study were: experimental verification of the effectiveness of the author's program of physical culture and health classes in the process of extracurricular activities on physical education of girls; a significant increase in the functional state of the body of high school students.
Conclusions: the study showed that the experimental program of physical culture and health classes, the content of educational material which is aimed at improving the functional state of the body of girls, provides training of the cardiovascular and respiratory systems, improving the somatic health of students and allows to choose adequate forms, methods and means aimed at ensuring the functional reserves of the body of student youth.