У статті подано оцінку рівня фізичної підготовленості студентів І року навчання закладів фахової передвищої освіти. Проаналізовано результати виконання контрольних вправ, які характеризують витривалість, гнучкість, силові, швидкісні та швидкісно-силові якості. Встановлено, що рівень загальної витривалості та сили м’язів верхнього плечового поясу та тулуба учасниць експерименту є низьким, у той час як у хлопців, є, однозначно, кращими, але не досконалим. Розвиток швидкості й швидкісно-силових якостей у студентів-учасників експерименту, в цілому, відповідає середнім віковим нормам та, у переважної кількості студентів, знаходиться в межах середнього і достатнього рівнів компетентності. Розвиток гнучкості у хлопців, також, відповідає середнім віковим нормам, натомість переважна кількість дівчат продемонстрували низький рівень розвитку гнучкості. З’ясовано, що рівень розвитку фізичних якостей у дівчат та хлопців є не збалансованим і вимагає оптимізації процесу їхньої фізичної підготовки.
The goal of the article is to provide evaluation of modern condition of physical preparation of first year students (15-16 years old) from institutions of professional pre-higher education. The results of control exercises performing are analyzed in the article. Those exercises are skipping rope in 30 seconds (number of times), lean forward from sitting position (cm), flexion and extension of the arms is a supine position (number of times), 60 m run (sec), long jump from the place (cm). These exercises characterize endurance, flexibility, power, speed and power-speed qualities of a student. It is found out that the level of general endurance of female students is low, as far as no student has shown high or enough level of the competence. Only 6 students demonstrated average level, other 26 – low level. The male’s results are unambiguously better, but not perfect as far as only 4 out from 28 represented low level of the competence. The development of speed and power-speed qualities among students participated in the experiment meets average age norms, in general. The majority of students are in borders of average and enough levels of competences. The development of flexibility among boys in general meets average age norms. However, majority of girls have shown low level of flexibility development, that negatively shown in power demonstration, speed and coordinative abilities, it decreases work efficiency, increase probability of ligament and muscle damage. It was found out that development level of physical qualities is not balanced among girls and boys. That is why, in due to rich optimal level of physical preparation, the systematic and purposeful work with various tools of special and general physical preparation is required.
В статье подана оценка уровня физической подготовленности студентов первого года обучения учреждений профессионального довысшего образования. Проанализированы результаты выполнения контрольных упражнений, характеризующих выносливость, гибкость, силовые, скоростные и скоростно-силовые качества. Установлено, что уровень общей выносливости и силы мышц верхнего плечевого пояса и туловища участниц эксперимента является низким, в то время как у юношей – однозначно, лучше, но не совершенный. Развитие скорости и скоростно-силовых качеств у студентов-участников эксперимента, в целом, соответствует средним возрастным нормам и, у подавляющего числа студентов, находится в пределах среднего и достаточного уровней компетентности. Развитие гибкости у юношей, также соответствует средним возрастным нормам, а подавляющее количество девушек продемонстрировали низкий уровень развития гибкости. Установлено, что уровень развития физических качеств у девушек и юношей является не сбалансированным и требует оптимизации процесса их физической подготовки.