У статті висвітлено вплив занять футболом на рівень розвитку фізичних якостей здобувачів ЗВО I–II рівня акредитації. Заняття футболом у спортивній секції сприяли підвищенню рівня розвитку фізичних якостей здобувачів вищої освіти. Так, порівняння результатів рівня розвитку фізичних здібностей студентів після проведення експерименту виявило покращення всіх досліджуваних параметрів. При цьому, дані човникового бігу 4х9 м та бігу на 60 м у здобувачів 15 років підвищилися достовірно. Розглядаючи дані рівня розвитку фізичних якостей здобувачів І–ІІ курсів у статевому аспекті, слід зауважити, що результати юнаків вищі, ніж показники дівчат. Виняток становлять дані нахилу тулуба вперед з положення сидячи, де дівчата демонструють кращі результати. Порівняння показників фізичних якостей осіб 15–16 років у віковому аспекті, показало, що з віком результати, в основному, покращуються. Співставлення даних рівня розвитку фізичних якостей у досліджуваного контингенту з відповідними нормами, виявило, що результати відповідають оцінці «задовільно».
В статье освещено влияние занятий футболом на уровень развития физических качеств соискателей УВО I-II уровня аккредитации. Занятия футболом в спортивной секции способствовали повышению уровня развития физических качеств соискателей высшего образования. Так, сравнение результатов уровня развития физических способностей студентов после проведения эксперимента выявило улучшение всех исследуемых параметров. При этом, данные челночного бега 4х9 м и бега на 60 м у соискателей 15 лет повысились достоверно. Рассматривая данные уровня развития физических качеств соискателей I-II курсов в половом аспекте, следует отметить, что результаты юношей выше, чем показатели девушек. Исключение составляют данные наклона туловища вперед из положения сидя, где девушки демонстрируют лучшие результаты. Сравнение показателей физических качеств особ 15-16 лет в возрастном аспекте, показало, что с возрастом результаты, в основном, улучшаются. Сопоставление данных уровня развития физических качеств у исследуемого контингента с соответствующими нормами, выявило, что результаты соответствуют оценке «удовлетворительно».
The article reflects the influence of football classes on the level of physical qualities development of aspirants of higher education of the I-II level of accreditation. Football occupies one of the leading places among numerous sports that are cultivated in the physical education system of Ukraine. It is difficult to name another sport that could compete with it in popularity. Its simplicity, accessibility, enormous emotionality of game situations, the need to show will, and courage, when overcoming the actions of an opponent, make football a popular sport and valuable means of physical education for young people. However, the works that would concern the physical qualities development of students in football sports groups of institutions of higher education weren’t found in the literature available to us, which determined the relevance of the chosen topic. Students aged 15-16 years, who attended football sports groups at the institution of higher education of the I-II accreditation level, took part in the research. It was found after the pedagogical experiment that football classes contributed to improving the level of physical qualities development of higher education aspirants. So, the comparison of the results of the level of development of physical abilities of students after the experiment revealed the improvement in all study parameters. At the same time, the data of shuttle running 4x9 m and running 60 m among 15-year-old aspirants increased reliably. Considering the data on the level of physical qualities development of the I-II course aspirants in the sexual aspect, it should be noted that the results of boys are higher than girls’ ones. The exception is the data of forward inclination of body sitting where the girls show the best results. The comparison of physical qualities of 15-16-year-old persons in the age aspect showed that the results mainly improve with age. Comparing the physical development level data of the study contingent with the corresponding norms found that the results met the assessment “satisfactory”.