Розвиток особистісного потенціалу підростаючого покоління в українській загальноосвітній школі є одним із головних завдань навчально-виховного процесу. У статті на основі систематизації та аналізу літературних джерел і передового практичного досвіду, визначена ефективність впливу туристсько-краєзнавчої роботи на розвиток особистісного потенціалу школярів, уточнено сутність і зміст поняття «особистісний потенціал». Аналіз літературних джерел щодо розвитку особистісного потенціалу школярів, дав змогу виявити його стан і проблеми, що набули актуальності у сучасній педагогічній теорії та виховній практиці.
На основі проведеного дослідження встановлено, що формування особистісного потенціалу підлітків відбувається через оволодіння ними досвіду різних видів діяльності, зокрема туристсько-краєзнавчої. Інтегративний характер впливу туристично-краєзнавчої роботи спрямований на залучення дітей до активної діяльності, створює можливості здійснення соціалізації, підвищення рівня їх знань й умінь, задоволення потреб у самовираженні й самореалізації, спілкуванні з людьми й природою.
Развитие личностного потенциала подрастающего поколения в украинской общеобразовательной школе является одной из главных задач учебно-воспитательного процесса. В статье на основе систематизации и анализа литературных источников и передового практического опыта, определенна эффективность воздействия туристско-краеведческой работы на развитие личностного потенциала школьников, уточнена сущность и содержание понятия «личностный потенциал». Анализ литературных источников по развитию личностного потенциала школьников, позволил выявить его состояние и проблемы.
На основании проведенного исследования установлено, что формирование личностного потенциала подростков происходит через приобретение опыта различных видов деятельности, в частности туристско-краеведческой. Интегративный характер влияния туристско-краеведческой работы направлен на привлечение детей к активной деятельности, создает возможности осуществления социализации, повышения уровня их знаний и умений, удовлетворения потребностей в самовыражении и самореализации, общении с людьми и природой.
The development of the personal potential of the younger generation in the Ukrainian secondary school is one of the main tasks of the educational process. The article, based on the systematization and analysis of literary sources and best practices, determines the effectiveness of the impact of tourism and local lore on the development of personal potential of students, clarifies the essence and content of the concept of "personal potential". The analysis of literary sources on the development of personal potential of students, which allowed to identify his condition and problems that have become relevant in modern pedagogical theory and educational practice. The effectiveness of the development of personal potential of students, as confirmed by the results of our study, depends on the use of innovative and interactive pedagogical technologies in extracurricular and extracurricular educational work, including technology project activities, which involve not only students, parents, teachers but also the public - state authorities and local self-government, public organizations, mass media, cultural and educational institutions, etc. These social institutions are able to significantly influence the development of the individual, the formation of his civic qualities. Based on the study, it was found that the formation of personal potential of adolescents is through their mastery of the experience of various activities, including tourism and local lore. The integrative nature of the influence of tourist and local lore work is aimed at involving children in active activities, creates opportunities for socialization, improving their knowledge and skills, meeting the needs of self-expression and self-realization, communication with people and nature.