Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Казкотерапія, як засіб нівелювання тривожності для дітей початкової школи

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Шуба, Л. В.
dc.contributor.author Захаріна, Є. А.
dc.contributor.author Шуба, В. В.
dc.contributor.author Шуба, В. О.
dc.date.accessioned 2023-10-27T11:02:40Z
dc.date.available 2023-10-27T11:02:40Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Казкотерапія, як засіб нівелювання тривожності для дітей початкової школи / Л. В. Шуба, Є. А. Захаріна, В. В. Шуба, В. О. Шуба // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 10 (170). – С. 169-173. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42677
dc.description.abstract Здоров'я є важливим аспектом особистості, який безпосередньо впливає на якість життя. Збереження та підтримка здоров'я дітей, підвищення рівня фізичної активності, розвиток та подальше удосконалення основних фізичних якостей є основними завданнями фізичного виховання молодших школярів і пріоритетними напрямами розвитку нашого суспільства. Оздоровчі, педагогічні та виховні завдання мають бути вирішені в комплексі, оскільки саме це сприяє ефективному і багатогранному впливу на розвиток учнів початкової школи. Сучасні технології нівелювання тривожності та для якісного життя молодших школярів почали використовувати казкотерапію. Ця терапевтична методика розглядає різні аспекти казок, включаючи символіку, мораль, алегорії та ідентифікацію персонажів, з метою надання підтримки клієнтам у розвитку, розумінні власних емоцій і переживань, а також зміні їхнього сприйняття світу. Казки мають вплив на особистість через різноманітні механізми. Вони допомагають описати глибокий досвід переживання емоційних криз, які є характерними для розвиваючоїся людини. На несвідомому рівні казки активують адаптаційні механізми, що сприяють подоланню стресу. Крім того, казки навчають дітей продуктивно переживати страх, що допомагає зберегти психічну цілісність. uk
dc.description.abstract The decline in children's health in Ukraine is significantly influenced by several factors, including economic instability in the country, environmental pollution, inadequate nutrition, and a lack of healthcare interventions. Lifestyle plays a particularly crucial role. Health is an integral aspect of an individual's well-being and directly impacts their quality of life. Preserving and enhancing the health of students, increasing their levels of physical activity, and fostering the development and improvement of fundamental physical qualities are the primary objectives of physical education for elementary school children. These objectives align with the priority goals of our society. To achieve effective and multifaceted improvements in the development of elementary school children, health-enhancing, pedagogical, and educational tasks must be addressed comprehensively. Modern technologies for leveling anxiety and for quality life of younger schoolchildren began to use fairy tale therapy. The essence of fairy-tale therapy is to create a special mental space in which the child's fantasies become similar to reality and contribute to overcoming his fears and complexes. On the example of positive characters, the child learns to act correctly; negative heroes of fairy tales point out to her patterns of inappropriate behavior. This therapeutic technique examines various aspects of fairy tales, including symbolism, morals, allegories, and character identification, with the goal of supporting clients in developing, understanding their own emotions and experiences, and changing their perception of the world. The mechanisms of the impact of fairy tales on individuals are outlined as follows: fairy tales depict profound emotional crises experienced by individuals; they exert their influence on an unconscious level and trigger adaptive mechanisms to assist in coping with stress; fairy tales teach children how to effectively conquer their fears, enabling them to preserve their psychological well-being. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject учні uk
dc.subject методика uk
dc.subject оздоровча технологія uk
dc.subject тривожність uk
dc.subject primary school children uk
dc.subject methodology uk
dc.subject health technology uk
dc.subject anxiety uk
dc.title Казкотерапія, як засіб нівелювання тривожності для дітей початкової школи uk
dc.title.alternative Fairy tale therapy, as an anxiety reducer for primary school children uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.34: 371.01
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).35


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics