У статті проаналізовано поняття “культури безпеки”, особливості її формування у
дітей дошкільного та шкільного віку, обґрунтована необхідність запровадити до системи підготовки вчителів освітніх ступенів “Бакалавр” і “Магістр” “Безпекознавство” (освіта з безпеки), що деалізує конституційне право на формування безпечного життєвого і виробничого середовища, а також формування загальних компетентностей у здобувачів освіти щодо їх особистої та колективної безпеки загалом. Домінуюча роль у формуванні безпечної поведінки дошкільнят і учнів відводиться родині, вихователям, вчителям, які системно в період воєнного стану проводять відповідні цілеспрямовані заходи. Цей процес має інтегрований характер, який охоплює зовнішні і внутрішні чинники із залученням представників
безпекових служб надзвичайних ситуацій, правоохоронних органів та Збройних сил України. Вагома роль відводиться громаді, представникам батьківського та учнівського врядування. Представлено структуру учасників формування культури безпеки в освітньому процесі, а також проаналізовано роль і участь в цьому проєкті “Вихователь безпеки”, який реалізується за ініціативи низки міністерств та громадських організацій для створення безпечного освітнього середовища.
The article analyzes the concept of “safety culture”, the peculiarities of its formation in
preschool and school-age children, the well-founded need to introduce the “Bachelor’s; and “Master’s; educational degrees “Security Studies; (safety education) into the teacher training system, which deals with the constitutional right to the formation a safe living and working environment, as well as the formation of general competences among students regarding their personal and collective safety in general. The dominant role in shaping the safe behavior of preschoolers and students is assigned to the family, educators, and teachers, who systematically carry out appropriate targeted measures during the period of martial law. This process has an integrated nature, which covers external and internal factors with the involvement of representatives of emergency security services, law enforcement agencies and the Armed Forces of Ukraine. An important role is given to the
community, representatives of parent and student government. The structure of participants in the formation of a safety culture in the educational process is presented, as well as the role and participation of the “Safety Educator; project, which is being implemented at the initiative of a number of ministries and public organizations to create a safe educational environment, is analyzed.