У статті проаналізовано та узагальнено досвід організації освітнього процесу в одній з найстаріших медичних шкіл – Олександрійській медичній школі. Аналіз проведено у контексті сучасних тенденцій розвитку медичної освіти. Виокремлено тенденції, які були започатковані в часи існування Олександрійської медичної школи і в подальшому стали підґрунтям для формування фундаменту сучасної медичної освіти. Доведено, що вчення Олександрійської медичної школи відобразилися у системі європейської медичної освіти багатьох наступних століть. Зокрема полікультурний науковий клімат Олександрійської медичної школи вплинув на загальний розвиток медицини, винайдення нових методів лікування тощо. З огляду на історію функціонування та розвитку Олександрійської медичної школи, у сучасному педагогічному процесі було започатковано принцип багаторазового поділу складних проблем на окремі та більш прості для осмислення та розуміння студентами їхніх складових частин.
The article analyzes and summarizes the experience of organizing the educational process in one of the oldest medical schools – the Alexandria Medical School. The analysis was carried out in the context of modern trends in the development of medical education. The trends that were initiated during the existence of the Alexandria Medical School and subsequently became the basis for the formation of the foundation of modern medical education are highlighted. It has been proven that the teachings of the Alexandria Medical School were reflected in the system of European medical education for many subsequent centuries. In particular, the multicultural scientific climate of the Alexandria Medical School influenced the general development of medicine, the invention of new methods of treatment, etc. Taking into account the history of the functioning and development of the Alexandria Medical School, the principle of multiple division of complex problems into separate and simpler ones for students’ comprehension and understanding of their component parts was introduced in the modern pedagogical process.