Дисертацію присвячено дослідженню поетики прозового набутку письменників-педагогів Марії Колцуняк та Івана Садового, її структуротвірної та характерологійної реалізації, рис індивідуального стилю митців. У роботі введено неканонічне поняття «вчительська» проза», визначено її феномен й узагальнено специфічні риси в парадигмах творчості українських літераторів-педагогів кінця ХІХ – перших десятиліть ХХ ст. Охарактеризовано проблематику, жанровокомпозиційні особливості, літературну характерологію, ідейно-стильову самобутність малої та повістевої прози Марії Колцуняк та Івана Садового, що сприяло здобуттю ширших науково-об’єктивних знань про західноукраїнську «вчительську» прозу. Епічний набуток митців осмислено в аспекті традицій/інноваційності в українському письменстві, у порівнянні з досягненнями прози літераторів-педагогів «першого ряду» та менш відомих репрезентантів «учительського письма».
The thesis is devoted to investigating the poetic style of the prose works of the writers-teachers Mariya Koltsunyak and Ivan Sadovy, its structure creating and characterological realization, the authors’ individual style peculiarities. The investigation introduces the non-canonic notion ‘teachers’ prose, its phenomenon is defined and the specific features in the paradigms of the end of the XIXth century – the first decades of the XXth century Ukrainian teachers-writers group creative activity are generalized. The problem set, genre and plot peculiarities, literary characterology, ideas and style individual peculiarities of the short novelette prose of Mariya Koltsunyak and Ivan Sadovy promoting getting the wider scientific and objective knowledge on the Western Ukrainian ‘teachers’ prose are characterized. The epic acquisition of the authors is analyzed in the aspect of traditions/innovations among the Ukrainian writers compared to the achievements of the ‘first row’ teachers-writers and less known representatives of the ‘teachers’ prose.