У дисертації досліджується жанр психологічної драми в українській літературі 70-80-х років ХХ ст., осмислюється її проблематика та ідейно-естетичні рівні з позицій сьогодення. По-новому проаналізовано п'єси В. Врублевської, О. Коломійця, М. Зарудного, Ю. Щербака, Я. Стельмаха та інших митців, простежено форми і засоби психологічного аналізу, виявлено елементи психологізму як основної засади оновлення змісту драматургічного твору в цілому. Значну увагу приділено феномену ліризації як засобу проникнення в духовний світ сучасника, розкриття традицій духовності. Психологізм і ліризація, які допомогли відкинути ідеологічні догми соцреалізму, розглядаються як засоби гуманізації, повернення до людини, її внутрішнього єства, її стосунків зі світом і з собою.
The genre of psychological drama in the Ukrainian literature of 1970s -80s of the XX century has been investigated, its problems and ideological and esthetical levels from the contemporary positions are analysed in the dissertation. The plays of V.Vrublevska, O.Kolomiyets, M.Zarudny, Y.Shcherbak, Y.Stelmakh and other writers have been analysed anew, the forms and methods of psychological analysis are revealed, the elements of psychologism as the basis of enriching the content of the dramatic work in general are exposed. Considerable attention is paid to the phenomenon of expressing lyric as a way to penetrate into the spiritual world of a contemporary, to reveal spiritual traditions.
The tradition from the "productive" play to the psychological and social-psychological one is revealed. The artistic means of the people's historical past, the peculiarities of the genre of poetic drama-ballad are revealed.