Мета роботи полягає у теоретичному та практичному обґрунтуванні організаційно-методичних основ туристсько-краєзнавчої роботи школярів, які забезпечать ефективне формування всебічно і гармонійно розвиненої творчої особистості. У статті, на основі систематизації та аналізу літературних даних розкриті організаційно-методичні основи туристсько-краєзнавчої роботи школярів, які є дієвим, ефективним та дуже потужним засобом виховання всебічно і гармонійно розвиненої творчої особистості школярів. Вивчення психолого-педагогічних основ туристсько-краєзнавчої роботи пов’язане, насамперед, із удосконаленням навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи, систематизацією змісту, форм та основних завдань шкільної туристсько-краєзнавчої роботи. Результати сучасних наукових досліджень, свідчать, що накопичений значний як емпіричний, так і теоретико-методичний матеріал, який переконливо засвідчує, що використання різноманітних форм туристсько-краєзнавчої роботи забезпечує комплексний характер у навчанні, вихованні й оздоровленні учнівської молоді. Туристично-краєзнавча діяльність органічно увійшла в навчально-виховний процес сучасної школи. Вона виконує три основні функції: навчально-інформаційну, розвиваючу й виховну. Встановлено, що туристично-краєзнавча діяльність у школах є однією з найпопулярніших нині в учнівському середовищі, що підтверджується значною зацікавленістю цим напрямком учнівської молоді. Теоретичний аналіз дослідження дав можливість зробити виcнoвoк, щo використання різноманітних форм туристсько-краєзнавчої роботи створює умови для творчого, інтелектуального та фізичного розвитку особистості, впровадженню якісно нових форм і методів організації шкільної життєдіяльності дітей та учнівської молоді, організації їх дозвілля та задоволення освітніх потреб шляхом участі у пошуково-дослідницькій та туристсько-краєзнавчій, художній, декоративно-прикладній та інших видах діяльності.
The purpose of the work is to theoretically and practically substantiate the organizational and methodological foundations of tourist and local lore work of students, which will ensure the effective formation of a comprehensive and harmoniously developed creative personality. The article, based on the systematization and analysis of literature data reveals the organizational and methodological foundations of tourism and local lore work of schoolchildren, which are effective, efficient and very powerful means of educating a comprehensive and harmoniously developed creative personality of schoolchildren. The study of psychological and pedagogical foundations of tourist and local lore work is primarily related to improving the educational process of secondary school, systematization of content, forms and main tasks of tourist and local lore work of schoolchildren. The results of modern scientific research show that a significant amount of empirical and theoretical and methodological material has been accumulated, which shows that the use of various forms of tourism and local lore provides a comprehensive nature in the education, upbringing and rehabilitation of schoolchildren. Tourist and local lore activities are an integral part of the educational process of modern school. It performs three main functions: educational and informational, developmental and educational. It is established that tourist and local lore activities in schools are one of the most popular today in the student environment, which is confirmed by the significant interest in this area of student youth. Theoretical analysis of the study allowed us to conclude that the use of various forms of tourism and local lore creates conditions for creative, intellectual and physical development of the individual, the introduction of qualitatively new forms and methods of school life of children and students, their leisure and educational needs through participation. in research and tourism and local lore, art, arts and crafts and other activities.