Реформа викладання баскетболу у закладах вищої освіти є важливою частиною інновацій сучасних навчальних планів здобувачів вищої освіти. Баскетбол дуже популярний серед студентів закладів вищої освіти через його сильну командну роботу, емоційність, активність та видовищність. В даний час все ще існують окремі питання до системи викладання баскетболу, що криються як у методиці та змісті викладання, так і у практиці оцінювання ефективності його викладання для студентів. Специфіка викладання навчальної програми, спортивний інвентар, національна політика щодо студентського спорту тощо чинять сьогодні певний вплив на окремі компоненти реформування системи викладання баскетболу. Мета дослідження – розробити основні положення стратегії оновлення теорії і практики викладання баскетболу у закладах вищої освіти шляхом систематизації факторів впливу та тенденцій розвитку студентського баскетболу. Матеріали та методи дослідження. Для вирішення поставленої мети дослідження нами були використані наступні методи: аналіз і узагальнення даних спеціальної науково-методичної літератури; моніторинг інформаційних ресурсів мережі Інтернет; метод систематизації; контент-аналіз. Результати. Отримані дані визначили стратегію дослідження основних положень оновлення теорії і практики викладання баскетболу у закладах вищої освіти; наповнили зміст і структуру системи реформування викладення баскетболу у закладах вищої освіти; забезпечили розробку теоретичних засад концептуалізації системи оновлення теорії і практики викладання баскетболу у практиці фізичного виховання. Висновки. Отримані результати дали змогу виокремити і представити у статті характеристику першої складової - теоретичні засади стратегії оновлення теорії і практики викладання баскетболу у закладах вищої освіти.
The reform of basketball education in higher education institutions is an important part of modern curricular innovations for higher education students. Basketball is very popular among students in higher education institutions because of its strong teamwork, emotional, active, and recreational nature. Currently, there are still some problems in the basketball education system, both in the methodology and content of education and in the practice of evaluating the effectiveness of that education on students. The specifics of instruction, such as curriculum, sports facilities, and national policies regarding student sports, have a certain impact on certain components of reform of the basketball education system. The purpose of this study is to systematize the influencing factors and trends in the development of student basketball in order to formulate key provisions for strategies to update the theory and practice of basketball education in higher education institutions. Materials and methods of research. To determine the set research objectives, we used the following methods: analysis and generalization of data from special scientific and methodological literature, monitoring of Internet information resources, methods of systematization, content analysis. Results. The obtained data define the research strategy of the main provisions on updating the theory and practice of basketball coaching in higher education institutions, fill in the content and structure of the reform system of basketball coaching in higher education institutions, update system of theory and practice of basketball coaching in physical training practice The results of the study provided the theoretical basis for the conceptualization of the system of basketball coaching theory and practice in physical training practice. Conclusion. The obtained results made it possible to extract and present in the paper the characteristics of the first element of the theoretical basis of the strategy of updating the theory and practice of basketball coaching in institutions of higher education.