У статті актуалізовано цілі сталого розвитку України до 2030 року та встановлено взаємозв’язок між ціллю забезпечення якісної освіти та залученням інвестицій у заклад вищої освіти; висвітлено участь стейкхолдерів, серед яких є інвестори, в управлінні закладом освіти як одного із ключових принципів, що реалізується через взаємозв’язок з ринком праці та побудовою партнерських відносин; встановлено залучення інвестицій з метою удосконалення системи надання освітніх послуг та їх якості, розробки нових продуктів, покращення інфраструктури університетів, залучення міжнародних партнерів, приведення закладів вищої освіти до європейських норм діяльності є один із ключових показників престижності університету та механізмів сталого розвитку національної системи освіти загалом;
проаналізовано факт зниження обсягів фінансування освіти, що потенційно має негативні наслідки для соціально-економічного розвитку України, а інвестиційна діяльність для закладів вищої освіти в переважній більшості управлінських практик залишається другорядною або умовною одиницею фінансування.
The article updates the goals of Ukraine's sustainable development until 2030 and establishes the relationship between the goal of ensuring quality education and attracting investments to a higher education institution; the participation of stakeholders, among whom are investors, in the management of the educational institution as one of the key principles, which is implemented through the relationship with the labor market and the construction of partnership relations, is highlighted; attracting investments for the purpose of improving the system of providing educational services and their quality, developing new products, improving the infrastructure of universities, attracting international partners, bringing higher education institutions to European standards of activity is one of the key indicators of the prestige of the university and the mechanisms of sustainable development of the national education system in general; the fact of a decrease in the amount of education funding is analyzed, which potentially has negative consequences for the socio-economic development of Ukraine, and investment activity for higher education institutions in the vast majority of management practices remains a secondary or conditional unit of funding.