У статті розглянуто проблему формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх тренерів-педагогів у теоретичному та практичному аспектах професійної підготовки майбутніх фахівців у педагогічних закладах вищої освіти України.
За результатами дослідження з’ясовано зміст професійної підготовки в наукових розвідках учених та розкрито проблеми підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в педагогічній практиці. Зазначено, що сучасний тренер-педагог має вміти знаходити індивідуальний підхід до кожного здобувача освіти, зважаючи на його психічні та психологічні особливості. В умовах постійної взаємодії викладач і студент отримують нові можливості для особистісного розвитку, оскільки обмінюються досвідом, цілями, прагненнями тощо. Окреслено ключові аспекти проблеми формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх фахівців у практиці вищої школи. На сьогодні освітній процес загалом потребує впровадження докорінних змін, адже цифровізація суспільства, стрімкий розвиток науки і техніки суттєво впливають на рівень розвитку населення, формування потреб кожної особистості.
Вказано, що не менш важливими категоріями, пов’язаними із поняттям професіоналізму, є професійна майстерність і самосвідомість. Професійна майстерність як психологічна категорія, яка виражається у високому рівні розвитку здібностей, що забезпечують її успішність у певній професійній діяльності. Професійна самосвідомість – категорія, яка виражається через конкретну трудову діяльність особистості, що є основним засобом формування почуття власної гідності.
Доведено, що необхідними компонентами особистісно орієнтованої реконструкції освітнього процесу в професійній фізкультурній освіті мають стати свідомість, особистісний досвід, самоорганізація, культура взаєморозуміння, діалогове спілкування тощо.
The article examines the problem of formation of professional and pedagogical competence of future teacher trainers in theoretical and practical aspects of professional training of future specialists in pedagogical institutions of higher education of Ukraine.
Based on the results of the study, the content of professional training in the scientific research of scientists was clarified and the problems of training future specialists in physical culture and sports in pedagogical practice were revealed. It is noted that a modern trainer-pedagogue should be able to find an individual approach to each student of education, taking into account his mental and psychological characteristics. In the conditions of constant interaction, the teacher and the student get new opportunities for personal development, as they exchange experience, goals, aspirations, etc.
The key aspects of the problem of formation of professional and pedagogical competence of future specialists in the practice of higher education are outlined. Today, the educational process in general requires the introduction of radical changes, because the digitalization of society, the rapid development of science and technology significantly affect the level of development of the population, the formation of the needs of each individual.
It is indicated that no less important categories related to the concept of professionalism are professional skill and self-awareness. Professional skill as a psychological category, which is expressed in a high level of development of abilities that ensure its success in a certain professional activity. Professional self-awareness is a category that is expressed through the specific labor activity of an individual, which is the main means of forming a sense of self-worth. It has been proven that awareness, personal experience, self-organization, a culture of mutual understanding, dialogic communication, etc., should be the necessary components of the personally oriented reconstruction of the educational process in professional physical education.