The components of the created and implemented innovative system of psychologists’ professional training in the field of special and inclusive education are characterized. The main paradigms of the organization of the psychological and pedagogical process were analyzed, which made it possible to identify the principle positions of mentioned professional training. Emphasis is placed on the importance and necessity of studying and implementing the best practices of foreign countries in the context of higher education. The key parameters of the developed system to ensure the competitiveness of a specialist in the specified field are determined. Ways to modernize the professional training of special psychologists in higher educational institutions have been clarified. The practical aspects of its improvement are analyzed. Various methods of scientific research within the defined research problem are considered. Based on the analysis, the content of the psychologists’ professional training in the field of special and inclusive education was clarified and the components of the readiness structure of the future competitive psychologist specialist (in terms of innovative activity) prepared to work in modern market conditions were determined.
Схарактеризовано складові створеної й реалізованої інноваційної системи професійної підготовки психологів галузі спеціальної та інклюзивної освіти. Проналізовано основні парадигми організації психолого-педагогічного процесу, що дозволило виявити принципові позиції зазначеної професійної підготовки. Акцентується увага на важливості та необхідності вивчення і втілення передового досвіду зарубіжних країн у контексті вищої освіти. Визначено ключові параметри розробленої системи для забезпечення конкурентоспроможності фахівця зазначеної галузі. З’ясовано шляхи модернізації професійної підготовки спеціальних психологів у вищих навчальних закладах. Аналізуються практичні аспекти її вдосконалення.
Розглядаються різноманітні методики наукових пошуків у межах означеної проблеми дослідження. На основі проведеного аналізу уточнено зміст професійної підготовки психологів в галузі спеціальної та інклюзивної освіти та визначено компоненти структури готовності майбутнього конкурентоспроможного фахівця-психолога (в аспекті інноваційної діяльності), підготовленого до роботи в сучасних ринкових умовах.