Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шевченко, Ю. В.
dc.date.accessioned 2023-09-14T07:57:36Z
dc.date.available 2023-09-14T07:57:36Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Шевченко, Ю. В. Соціальна компетентність молодших школярів: зміст і практики / Ю. В. Шевченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 44. – С. 116-121. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41800
dc.description.abstract Автор розкриває значення практичного аспекту шкільної освіти, зокрема, розвитку соціальної компетентності учнів, виявляє протиріччя і труднощі в реалізації цієї мети. Автор робить акцент на тому, що в психологічних та педагогічних працях провідних фахівці наявні різні напрямки розкриття термінології понять «компетенції» і «компетентність». Компетентність людини включає чітку структуру, яка має елементи, пов’язані зі здатністю особистості вирішувати певні проблеми в різних сферах, але частіше у професійній діяльності. Автор зазначає, що компетентність є результатом навчання, що виражається в знанні особистості про певний набір методів роботи стосовно певної теми впливу. uk
dc.description.abstract The author reveals the importance of the practical aspect of school education, in particular, the development of social competence of students, reveals contradictions and difficulties in achieving this goal. In the latest paradigm of education, the formation of key competencies of the younger generation occupies an important place. The development of children's social competence is an important social and psychological-pedagogical problem, the solution of which belongs to the urgent issues of society and education in general. The article notes that in the context of socio-economic changes, education is tasked not only to give students a certain level of knowledge, skills and abilities in the main areas of development, but also to ensure the ability and willingness to live in modern society, achieve socially significant goals, interact effectively and solve life's problems. The author notes that numerous world studies are devoted to the study of various aspects of social competence and its connection with life values, with behavior in stressful situations. Particular attention is paid to senior preschool and primary school age as a key stage in the formation of social competencies. However, in general, and especially special psychology, research aimed at studying issues of social competence is extremely insufficient. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject компетенція uk
dc.subject соціальна компетентність uk
dc.subject освіта дітей з особливими освітніми потребами uk
dc.subject учасники освітнього процесу uk
dc.subject освітній стандарт uk
dc.subject проблемне навчання uk
dc.subject social competence uk
dc.subject school education uk
dc.subject participants of educational process uk
dc.subject educational standard uk
dc.subject problem-based learning uk
dc.title Соціальна компетентність молодших школярів: зміст і практики uk
dc.title.alternative Social competence of junior schoolchildren: content and practices uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 159.922.79-056.37-053.4:167.998
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series19.2023.44.17


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу