У статті визначено теоретико-практичні особливості впровадження цифрових технологій у практику корекційно-логопедичної роботи у процесі занять із дітьми з ООП. У процесі теоретичного дослідження з’ясовано, що в найбільш загальному розумінні цифрові освітні ресурси (цифрові технології навчання) являють собою інформаційні дані та засоби навчально-наукового та довідкового характеру, які містяться в мережі Інтернет на хмарних або цифрових сервісах, за допомогою яких здійснюється доступ до них, управління та використання у напряму забезпечення повноцінного і ефективного освітнього процесу. Визначено можливості цифрових технологій у формуванні умінь корекційного педагога проводити ефективну корекційну роботу. Визначено переваги та недоліки використання цифрових технологій в логопедичній роботі. Доведено на власній практиці, що у дітей, порівняно із традиційними методами корекційної роботи, більш ефективно проходить фонематичний розвиток, розвиток дрібної моторики рук, орієнтації в просторі, активізуються процеси мислення, розвивається пам’ять, увага, розширюється активний словник, покращується якість мовлення, підвищується загальний інтерес до процесу пізнання нового тощо. Охарактеризовано освітні та функціональні можливості основних логопедичних програм, що використовуються на сучасному етапі розвитку логопедії. Наголошено, що логопедична робота з дітьми з використанням різного роду програмних продуктів дозволяє не тільки отримати більш швидкі та якісні корекційні результати у напряму корекції порушень мовлення, але і сприяє формуванню супутніх корисних навичок: формування дрібної моторики рук і пальців, розвиток координації рухів, уміння орієнтуватися у просторі тощо.
The article defines the theoretical and practical features of the implementation of digital technologies in the practice of correctional and speech therapy work in the process of classes with children with special needs. The purpose of the study is to study the pedagogical features of the effective use of digital technologies in the practical activities of a modern speech therapist. Research methods are: analysis of literary sources of information, systematization, comparison, generalization. In the process of theoretical research, it was found that in the most general sense, digital educational resources (digital learning technologies) represent information data and tools of an educational, scientific
and reference nature, which are contained in the Internet on cloud or digital services, with the help of which access is carried out to them, management and use in the direction of ensuring a full-fledged and effective educational process. The possibilities of digital technologies in shaping the skills of the correctional teacher to carry out effective correctional work have been determined. The advantages of using digital technologies in speech therapy work are determined: they act as a tool for the modernization of the educational process; available for education from anywhere in the world where there is an Internet connection; contribute to the reduction of communication barriers between the teacher and the child; enable the child to complete tasks at an individual pace; have wide opportunities for professional self-development of specialists; are capable of a wider motivation of learning compared to traditional education; activate the independent cognitive activity of participants in the educational process; provide an opportunity to demonstrate didactic material in a more convenient and interesting way. The disadvantages of using digital technologies in speech therapy work include: limited free access to a significant share of educational digital resources; the limited knowledge of individual specialists regarding the available educational digital resources and the possibilities of their use in correctional work; insufficiently disclosed potential of formation of educational digital technologies specifically for children with SEN; insufficient level of professional training at the level of higher education institutions of correctional education specialists in the direction of mastering modern educational digital technologies. It has been proven in my own practice that, compared to traditional methods of correction work, phonemic development, development of fine motor skills of hands, orientation in space is more effective in children, thinking processes are activated, memory and attention develop, active vocabulary is expanded, speech quality is improved, the general interest in the process of learning new things increases, etc. The educational and functional capabilities of the main speech therapy programs used at the current stage of speech therapy
development are characterized. It is emphasized that speech therapy work with children using various types of software products allows not only to obtain faster and better corrective results in the direction of correction of speech disorders, but also contributes to the formation of related useful skills: the formation of fine motor skills of hands and fingers, the development of coordination of movements, the ability to navigate in space, etc.