Стаття відображає думки вчителів фізичної культури про ефективність стану реалізації інклюзивної освіти в закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) Львівської області. Метою проведення даного дослідження було встановити рівень теоретичних знань щодо основоположних засад інклюзивної освіти та наявність практичних навичок при роботі із дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) на уроках фізичної культури. У тестуванні взяло участь 58 учителів фізичної культури ЗЗСО, різних кваліфікаційних категорій, педагогічний стаж яких коливався в межах від 1 до 42 років. Було визначено, що серед питань, що характеризують рівень знань вчителів щодо основоположних засад інклюзивної освіти найбільш проблемними виявилися ті, які стосуються розуміння концептуальної ідеї, принципів та функцій; комплектації інклюзивних класів; розподіл обов’язків вчителя та асистента вчителя в процесі інклюзивного навчання. Результати запропонованих завдань для визначення практичних навичок при роботі із дітьми з ООП на уроках фізкультури показали, що вчителі не володіють навиками застосування, адаптації та/або модифікації методів, форм та засобів уроку фізкультури для дітей з ООП.
The article shows the physical education teachers’ thoughts according to effectiveness of realization of inclusive education in general educational establishments of Lviv region. This problematic is especially important today in the context of active implementation in inclusive education in the educational environment of Ukraine. The elaborated analysis of last researches and publications has shown that provided results are pretty contradictory – starting from the lack of readiness of all stages of educational process to pretty “successful implementation of the reform of inclusive education in Ukraine”. That is why, the goal of this research is to determine the level of theoretical knowledge according to main principles of inclusive education and the existence of practical skills among physical education teachers during the work with children with special educational needs.
In the on-line questionnaire, that was participated by 58 physical education teachers from general education establishments of Lviv region, teachers are of different categories, the pedagogical working experience differs from 1 to 42 years, with experience in inclusive class (group) (35.6%), with working experience with children with special needs (60%).
It was determined, that among questions that characterize the level of knowledge among respondents according to main principles of inclusive education, the most problematic are those, connected with understanding of conceptual idea, principles and functions of inclusive education; completing the set for inclusive classes; information about distribution of teachers’ and his assistant’s liabilities in the process of inclusive studying.
The results of suggested tasks, that were provided to determine practical skills during the work with children with special needs, have shown that teachers do not obtain neither skill with using of recreational types of doing physical exercises, nor using of hygiene factors, nor adaptation and modification of methods, forms and tools of physical education lessons for children with special needs.