У статті представлені результати аналізу науково-методичної літератури щодо можливостей впровадження інструментів боксу в процесі фізичного виховання учнів середніх та старших класів. З’ясовано мотиваційну складову до занять фізичними вправами на уроках фізичної культури в школі. Було проаналізовано сучасну навчальну програму з фізичної культури в школі для середніх та старших класів та визначено основні критерії ефективності варіативної складової цієї програми. Проаналізовано специфіку варіативних модулів сучасної програми з фізичного виховання школярів, зокрема модулів з одноборств. Також у статті представлено результати аналізу наукової та методичної літератури щодо можливостей впровадження засобів боксу у процес фізичного виховання школярів середнього та старшого шкільного віку. Проаналізовано міжнародний досвід застосування засобів одноборств та зокрема боксу у фізичному вихованні різних країн. Було представлено позитивні аспекти застосування засобів боксу у вітчизняному фізичному вихованні школярів, та зацікавленість сучасними дітьми цим видом спорту.
The article presents the results of the analysis of scientific and methodological literature on the possibilities of introducing boxing tools in the process of physical education of middle and high school students. The modern school has a duty to lay the foundation of health and create a promising stable vector for the development of motor skills and a positive background for further training and learning motor skills in various fields. Motor activity for children is a necessary component of ontogenesis and is the key to maintaining physical performance. Children have a high need for physical activity. At present, ensuring an adequate level of motor activity of schoolchildren is an urgent problem. Therefore, the motivational component for physical exercises in physical education classes at school has also been clarified. The modern program of physical culture in schools for middle and senior classes was analyzed and the basic criteria of efficiency of a variable component of this program were defined. Methods. To determine the possibilities and types of boxing lessons that can be included in physical culture lessons, an analysis of scientific and methodological literature, data synthesis, induction, and deduction were carried out.
Results. Because of the study the specifics of variable modules of the modern program on physical education of pupils, in particular modules on martial arts are analyzed. We analyzed the international experience of martial arts and in particular boxing in physical education of different countries. The positive aspects of the use of boxing tools in the domestic physical education of schoolchildren, and the interest of modern children in this sport are presented.