У статті аналізується стан здоров’я учнівської молоді, розкриваються особливості процесу формування ціннісних орієнтацій учнів засобами фізичної культури. Формування ціннісних орієнтацій розглядається як цілісний, системний і цілеспрямований процес професійної педагогічної діяльності у межах функціонування закладу загальної середньої освіти. Його метою є виховання в учнівської молоді ставлення до власного здоров’я як до особистісної цінності, усвідомлення важливості дотримання здорового способу життя. Різнобічно аналізується вплив фізичного виховання як навчальної дисципліни на ціннісні орієнтації учнів, які формуються шляхом засвоєння особою соціального досвіду та виявляються в ідеалах, інтересах, переконаннях, життєвих цілях, поведінці тощо. Особлива увага приділена впливу різних чинників на механізми формування ціннісних орієнтацій старшокласників, характеристиці організаційних форм і методів, практичних видів виховної роботи зі школярами з використанням засобів фізичної культури і спорту як в урочний, так і в позаурочний час. Підкреслюється важливість активного залучення учнівської молоді до фізкультурно-спортивної діяльності, систематичних занять фізичною культурою, відвідування різноманітних спортивних гуртків і секцій, дотримання здорового і раціонального харчування, режиму дня, запобігання появи шкідливих звичок тощо. Стверджується, що усвідомлення цінностей фізичної культури дає можливість молодій людині розуміти багатовимірність і неповторність життя, формувати фізичний та духовний потенціал особистості.
The article deals with the state of health of pupil’s youth, revealing the features of the formation process of value orientations of pupil’s youth by means of physical culture. The formation of value orientations is considered as a holistic, systematic and purposeful process of professional pedagogical activity within the functioning of the institution of general secondary educational institutions. Its purpose is to educate adolescents about their own health as a personal value, awareness of a healthy lifestyle importance. The influence of physical education as an academic discipline on the value orientations has been analyzed, that are formed by a person’s assimilation of social experience and manifested in ideals, interests, beliefs, life goals, behavior, etc. Particular attention is paid to the influence of various factors on the mechanisms of value orientations formation of the youth, characteristics of organizational forms and methods, practical types of educational work with adolescents using physical culture and sports both in class and after school.
The importance of active involvement of pupil’s youth in physical culture and sports activities, regular physical education classes, attending various sports clubs and sections adherence to a healthy and balanced diet, daily routine, prevention of bad habits, etc. Mastering the values of physical culture allows a young person to understand many dimensions and uniqueness of life, form the physical and spiritual potential of each young person.