У дисертації досліджено особливості навчально-пізнавальної діяльності студентів коледжів та виявлено об’єктивне існування проблем у процесі навчання математичних дисциплін у ВНЗ І-ІІ р.а.. Для розв’язання проблем, на які викладач може вплинути і вирішення яких залежить від його фахової, психолого-педагогічної і методичної підготовки та наявного програмного і методичного забезпечення навчального процесу, запропонована система активізації НПД студентів коледжів у процесі навчання математичних дисциплін. Дана система складається з психологічної, дидактичної та управлінської підсистем. Розроблені методичні рекомендації щодо впровадження у процес навчання математичних дисциплін коледжів нових педагогічних технологій та ІКТ. Вірогідність теоретичних висновків та ефективність розроблених методичних рекомендацій підтверджені результатами педагогічного експерименту.
Particulars of college students’ educational and cognitivt activities have been investigated in this dissertation. Some problems have been found in the process of teaching mathematical disciplines of higer educational establishments of the I-II accreditation levels. The system of activization of college students’ educational activities in the process of teaching mathematical disciplines has been offred in order to solve problems that can be influenced by teachers and the solution of which depend on his professional, psychological, pedagogical, methodical preparation and providing appropriate software and manuals in the teaching process. Given a system which consists of psychological, didactic and managerial subsystems. Methodical guidelines have been worked out in regards to introdusing new pedagogical, information and communication technologies into the process of teaching mathematical disciplines of colleges. The Probability of theoretical
conclusions and suggested hypothesis and the effecnency of methodical quidelines
has been proved by pedagogical experiment. The Probability of theoretical conclusions and suggested hypothesis and the effecnency of methodical quidelines has been proved by pedagogical experiment.