У статті розглянуто питання гуманізації освіти, гуманістичні аспекти інженерної освіти і роль математики у гуманітаризації освіти. Гуманізація освіти передбачає такий підхід до студента в процесі навчання, при якому він стає його рівноправним і активним учасником, особисто зацікавленим в отриманні освіти. Показано, що компетентнісний підхід націлений на гуманізацію освіти. Особливе місце відводиться проблемному навчанню, при якому викладач повинен створити такі умови навчального процесу, при яких студенти зрозуміють цінність математичної освіти для власного розвитку і в контексті майбутньої практичної діяльності і усвідомлюють доцільність вивчення математики. Приведено результати анкетування студентів другого курсу приладобудівного факультета Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського, які показали, що застосування впродовж двох років проблем-но-прикладного контексту при навчанні студентів математиці сприяє формуванню математичної компетентності студентів технічного університету і, відповідно, розвитку їх загальнокультурної і професійною компетентностей. В Концепції розвитку природно-математичної освіти (STEM-освіти) підкреслюється суттєва роль математики в інтегративному підході реалізації природно-математичної освіти, тому актуальне значення набуває послідовне, грунтовне, якісне її викладання. Мета статті – обгрунтувати, що тільки математика є істинно гуманітарною дисципліною, тільки математика може бути стрижнем гуманітарної освіти і засобом розвитку інтелектуальних здібностей. Підкреслюється, що головним у вивченні математики є навчання доказу, тобто вдосконалення і розвиток здібностей учнів до побудови доказів. Виробляючи прихильність до доказів, ми виховуємо у людині повагу до розуму, а саме це – основа людяності.
In the article there is considered the issue of the humanization of education, humanistic aspects of engineering education, and the role of mathematics in the humanitarization of education. Humanization of education involves such an approach to the student in the learning process, in which he becomes an equal and active participant, personally interested in receiving an education. It is shown that the competence approach is aimed at the humanization of education. A special place is given to problem-based learning, in which the teacher must create such conditions for the educational process in which students understand the value of mathematics education for their own development and in the context of future practical activities and are aware of the feasibility of studying mathematics. The represented result of questionnaires of second-year students of the Instrument-Making Faculty of Kyiv Polytechnic Institute named after Igor Sikorsky show that the application for two years of problem-applied context in teaching students mathematics will help to the formation of mathematical competence of technical university students and, accordingly, to the development of their general cultural and professional competences. The Concept of the development of science and mathematics education (STEM-education) emphasizes the essential role of mathematics in the integrative approach to the implementation of science and mathematics education, its consistent, thoroug, and high-quality teaching. The purpose of the article is to substantiate that only mathematics is a truly humanitarian discipline, only mathematics can be the core of humanitarian education and a means of developing intellectual abilities. It is emphasized that the main thing in the study of mathematics is the teaching of proof, that is, the improvement and development of students’ abilities to construct proofs. By developing a commitment to proofs, we foster respect for reason, which is the basis of humanity.