Вперше у вітчизняному дискурсі філософії освіти здійснена філософська концептуалізація аксіологічного виміру трансформаційних процесів у британській педагогічній освіті в умовах інформаційного суспільства. Продемонстровано низку особливостей британської системи підготовки вчителів як освітнього феномену інформаційної доби, зокрема, показано, що в контексті реформ в системі педагогічної освіти, відбуваються зміни у її аксіологічному спрямуванні, а саме: вирішення проблеми підготовки «нового вчителя» в руслі державної політики, спрямованої на забезпечення освітою усіх, а не обраних; поширення ринкової ідеології тощо.
The philosophical conceptualization of axiological dimension of transformation in the British teacher education in the information society is made for the first time in the national discourse of philosophy. The several features of the British system of teacher training as an educational phenomenon of information age is demonstrated. In particular, it is shown that in the system of teacher education is changing in its axiological direction in the context of reforms, namely, solving the problem of preparing a "new teacher" according to the state policy aimed to ensure the education for all the people (not elected ones); spreading of the market ideology and more.