У дисертаційній роботі: з’ясовано реальний стан досліджуваної проблеми в теорії та практиці навчання; визначено психолого-педагогічні особливості учнів-гуманітаріїв, що проявляються в навчанні математики; визначено сутність поняття «активізація пізнавальної діяльності учнів» у контексті дослідження; визначено й теоретично обґрунтовано шляхи й засоби активізації пізнавальної діяльності учнів класів з гуманітарним профілем навчання в процесі навчання математики; розроблено та експериментально перевірено розроблену методику активізації пізнавальної діяльності учнів класів з гуманітарним профілем навчання в процесі навчання математики.
In the scientific thesis, the real state of the investigated problem in the theory and practice of teaching has been clarified. Psychological and pedagogical peculiarities of students-humanitarians manifested in the studying of mathematics are defined. The essence of the «students’ cognitive activity activation» concept in the context of research has been determined. The ways and means of students’ cognitive activity activation in humanitarian sciences forms at Mathematics lessons have been defined and theoretically grounded. Methods of cognitive activity activation in the process of learning Mathematics by the students studying in humanitarian sciences forms have been developed and experimentally tested. The results of the study can be used in the practice of teaching Mathematics with the students of 10th and 11th years of studying in the forms of humanitarian sciences of Comprehensive schools of the Ist – III-rd degrees; students of non-mathematical specialties of educational establishments of the I-st-II-nd levels of accreditation, as well as in Mathematics teachers’ qualification upgrading system.