У статті показана актуальність проблеми визначення предметних компетентностей з технологічної освітньої галузі на основі типових завдань перетворювальної діяльності; проаналізовано доробки науковців щодо дослідження предметних компетентностей в різних навчальних предметах та в трудовому навчанні; показана необхідність розкриття сутності предметних компетентностей з технологічної освітньої галузі на основі типових завдань перетворювальної діяльності учнів. Звернуто увагу на те, що від початку дослідження проблеми компетентностей науковці трактували це поняття як специфічну здатність особистості, необхідну для ефективного виконання конкретних дій в певній предметній галузі, а саме – завдань. Розглянуто трактування понять “завдання” та “типове завдання”, показано, які уніфіковані завдання мають виконувати учні в процесі оволодіння перетворювальною діяльністю. Відповідно до них визначено не одну, а систему предметних компетентностей, які складають узагальнену технологічну компетентність в технологічній освітній галузі. Це групи компетентностей з організації процесу виготовлення виробів, із забезпечення процесу здійснення перетворювальної діяльності та із безпосереднього виготовлення виробів.
The article shows the relevance of the problem of determining subject competencies in the
technological educational field based on typical tasks of transformative activity; the works of scientists regarding the study of subject competences in various educational subjects and in labor training were analyzed; the need to reveal the essence of subject competencies in the technological educational field based on typical tasks of students’ transformative activity is shown. Attention is drawn to the fact that from the beginning of the study of the problem of competences, scientists interpreted this concept as a specific ability of an individual, necessary for the effective performance of specific actions in a certain subject area, namely tasks. The interpretation of the concepts “task” and “typical task” is considered, it is shown what unified tasks students should perform in the process of mastering transformative activity. According to them, not one, but a system of subject competencies, which make up the generalized technological competence in the technological educational field, is defined. These are groups of competences in the organization of the process of manufacturing products, in ensuring the process of carrying out transforming activities, and in the direct manufacture of products.