Стаття присвячена проблемі формування транскультурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розкриття сутності дефініцій “транскультурність”, “транскультурна компетентність”, “транскультурно компетентна особистість”.
Виокремлюються головні напрями розвитку транс культурності; йдеться про транскультурну
компетентність індивіда як освітню стратегію та її практичні завдання; транскультурність як наукова концепція декларується як сучасні культури через “здійснювати переходи”, тобто трансверсії, що формуються в пазли. Схарактеризовано три головні напрями розвитку концепції транскультурності та зроблено ретроспективнийаналіз ідеї транскультуралізму.
З’ясовано, що одним із головних засобів транскультурної комунікації є музика, а музичне виконавство транскультурного характеру має безліч форм репрезентації; виявлено, що формування транс культурної компетентності майбутніх вчителів музичного мистецтва передбачає усвідомлення та взаємозв’язки рідної культури з іншими, запобігання конфліктам, які неминуче виникають від таких зв’язків, готовність до спілкування з транскультурним музичним репертуаром, здатність побудови нових форм поведінки, заснованих на цінностях і нормах різних культур.
Доведено, що транскультура – це нова сфера культурного розвитку за межами національних, професійних та інших культур, що долає замкнутість їхніх традицій, мовних та ціннісних детермінацій та відкриває поле “надкультурної” творчості, де транскультура – це не те спільне й ідентичне, притаманне всім культурам, а культурна різноманітність та універсальність як надбання однієї особистості, стан віртуальної приналежності одного індивіда багатьом культурам; підкреслено визначальну роль інтернаціоналізації суспільного життя, що характеризується комплексною взаємозалежністю націй і народів. А також доведено потребу у модифікації підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва з урахуванням міжнародних тенденцій розвитку освітнього середовища, зумовленого транскультурними й глобалізаційними процесами, масштабним комунікативними змінами від когнітивної моделі пізнання до комунікативної транскультурної й трансверсальної моделі у системі неперервної освіти.
The article is devoted to the problem of the formation of transcultural competence of future music teachers. The relevance of the study is determined by the need to reveal the essence of the definitions "transculturality", "transcultural competence", "transculturally competent person". The main directions of the development of trans culture are highlighted; it is about the transcultural competence of the individual as an educational strategy and its practical tasks; transculturality as a scientific concept is declared as modern cultures through "making transitions", i.e. transversions formed into puzzles. The three main directions of development of the concept of transculturalism are characterized and a retrospective analysis of the idea of transculturalism is made.
It was found that one of the main means of transcultural communication is music, and musical performance of a transcultural nature has many forms of representation; it was found that the formation of transcultural competence of future music teachers involves awareness and relationships of the native culture with others, prevention of conflicts that inevitably arise from such relationships, readiness to communicate with a transcultural musical repertoire, the ability to build new forms of behavior based on values and norms of different cultures.
It has been proven that transculture is a new field of cultural development beyond the boundaries of national, professional and other cultures, which overcomes the closedness of their traditions, language and value determinations and opens the field of "transcultural" creativity, where transculture is not something common and identical, inherent in all cultures , and cultural diversity and universality as the property of one individual, the state of virtual belonging of one individual to many cultures; the determining role of the internationalization of social life, which is characterized by the complex interdependence of nations and peoples, is emphasized. And the need to modify the training of the future music teacher, taking into account the international trends in the development of the educational environment determined by transcultural and globalization processes, large-scale communicative changes from the cognitive model of knowledge to the communicative transcultural and transversal model in the system of continuous education, is also proven.