В статті розкриваються особливості інтеграційних процесів освітніх компонентів “Міжнародний захист прав людини”, “Конфліктологія та теорія переговорів” та “Психологія” в процесів покращення знань здобувачів вищої освіти, розширення їх кругозору та професійних компетентностей під час фахової підготовки. Автори керуються Стандартом з підготовки здобувачів рівня бакалавр за спеціальністю 291 міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. В статті чітко окреслено межі та способи використання і поєднання юридичних, міжнародних та психологічних знань. Під час теоретичного викладу матеріалу та його практичного застосування продемонстровано використання та інтегративне симбіозне поєднання знань і умінь трьох компонентів, що стало ключовою особливістю з підготовки фахівців спеціальності 291 “Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії”. Автори цієї праці користувалися загальнонауковими методами дослідження. Для успішного і комфортного поєднання поданих дисциплін для здобувача, на засіданнях кафедри практикується обговорення та обмін інформацією, досвідом серед науково-педагогічного складу, визначаються та фіксуються позитивна динаміка інтеграційних процесів застосованих освітніх компонентів.
The article reveals the peculiarities of the integration processes of the educational components “International protection of human rights”, “Conflictology and negotiation theory” and “Psychology” in the processes of improving the knowledge of students of higher education, expanding their horizons and professional competences during professional training. The authors are guided by the Standard for the preparation of bachelor’s level applicants in the specialty 291 international relations, public communications and regional studies. The article clearly outlines the limits and methods of using and combining legal, international and psychological knowledge. During the theoretical presentation of the material and its practical application, the use and integrative symbiotic combination of knowledge and skills of the three components was demonstrated, which became a key feature of the training of specialists in specialty 291 “International relations, public communications and regional studies”. The authors of this work used general scientific research methods. For a successful and comfortable combination of the submitted disciplines for the applicant, at the meetings of the department, the discussion and exchange of information and experience among the scientific and pedagogical staff is practiced, the positive dynamics of the integration processes of the applied educational components are determined and recorded.