Дисертаційна робота є комплексним дослідженням проблеми формування інноваційного потенціалу педагога-музиканта в умовах гуманізації мистецької освіти. Розкрито сутність поняття інноваційного потенціалу педагога-музиканта у психолого-педагогічному контексті. З’ясовано зміст і структуру інноваційного потенціалу педагога-музиканта. Обґрунтовано методичні основи формування інноваційного потенціалу педагога-музиканта в умовах гуманізації мистецької освіти. Окреслено критерії та показники оцінювання рівнів сформованості інноваційного потенціалу педагога-музиканта в умовах гуманізації мистецької освіти. Експериментально перевірено ефективність методичних основ формування інноваційного потенціалу педагога-музиканта в умовах гуманізації мистецької освіти.
The urgency of the problem of researching the formation of innovative potential of teacher-musician is determined by the modern requirements of European integration standards for the training of specialists of educational level "Master" in the system of educational institutions of higher art education, the importance of understanding the multifunctional nature of the master, who speaks -Musicians ways of professional realization directly in innovative musical-pedagogical and activities. The paper summarizes the essence of the innovative potential of the teacher-musician as a complex personal formation, both inherent in the personality of the teacher-musician, and his innovative music-pedagogical activity, which consists in the ability to comprehend the educator-musician acquired knowledge and knowledge. Situations of innovative nature, demonstrates the desire of the teacher-musician for the inner conviction to take initiative, non-standard, independent action in solving the tribute to music and pedagogical activity.